سه شنبه , مرداد ۲۹ ۱۳۹۸
خانه / بازاريابي / استراتژی برندسازی کشوری جهت ملت‌ها و همچنین شرکت‌ها

استراتژی برندسازی کشوری جهت ملت‌ها و همچنین شرکت‌ها

استراتژی برندسازی کشوری جهت ملت‌ها و همچنین شرکت‌ها

برندسازی کشوری

استراتژی برندسازی کشوری یا برندینگ ملی از آن هم جزء مفاهیم برندسازی مکانی و همچنین از عناصر دانش مدیریت برند می باشد. برندسازی کشوری ، کاری خیلی زیاد تخصصی می باشد که توسط یک فرد انجام نمی‌می شود.

در دو دهه اخیر دیده‌ایم بسیاری از شهرها و روستاها ، جزیره‌ها و همچنین بعضی کشورها به صورت خیلی تهاجمی به دنبال برندینگ خود خواهند بود، تا طنین انداز هویت برند در بین ذینفعان خویش و همچنین به ساخته یا ایجاد روابط پایدار با مشتری ( اشخاص مرتبط ) خواهد انجامید. فواید برندینگ کشوری خیلی زیاد زیاد می باشد.

country branding.برندینگ کشوری استراتژی برندسازی کشوری جهت ملت‌ها و همچنین شرکت‌ها

برندسازی کشوری Country Branding چیست ؟ 

به فرایندی گفته می‌می شود که یک کشور تمایل دارد یک جایگاه برند مشخصی را جهت خود در ذهن شهروندان خود یا سایر کشورها ساخته یا ایجاد نماید.

مثلا : شهروندان و مردم شهر استرالیا مهربان خواهند بود. سوئیسی‌ها دقیق و همچنین صلح‌جو خواهند بود. آلمانی‌ها قانونمند، صاحب تکنولوژی و همچنین کتاب‌خوان خواهند بود.

پس نتیجه آن می شود که برندسازی کشوری موفق عبارت می باشد از ساخته یا ایجاد تداعیات برند جدایی‌ناپذیر از کشور از طریق عملکرد ، هویت یا کیفیت می باشد.

کشور آلمان را در نظر بگیرید. آن کشور در تمام دنیا با مهندسی و همچنین کیفیت بالا شناخته می‌می شود. خودروهای آلمانی مانند BMW ، مهندسی آلمانی را به عنوان یک نقاط نیرو و همچنین منحصربه‌فرد خود معرفی می‌نمایند. جهت دستیابی به جایگاه جهانی برند ، آلمان روی آموزش بهترین مهندسین و همچنین سرمایه‌گذاری روی تحقیقات و همچنین توسعه زیرساخت‌ها و همچنین بهره بری و استفاده از آخرین تکنولوژی‌های موجود در جهان را مدنظر دارد. همچنین حکومت آلمان کمک‌هایی به صنایع خود ارائه می‌نماید تا جایگاه آلمان را به عنوان “رهبر مهندسی دقیق” در جهان حفظ نماید.

آن هم‌روش که مشهود می باشد ، ادعای یک جایگاه مشخص ، پس نتیجه آن می شود که کل فرایندی می باشد که به موجب آن هم همه مؤلفه‌های تشکیل دهنده یک کشور – حکومت ، شرکت‌های دولتی و همچنین خصوصی ، شهروندان و مردم شهر ، نهادهای متنوع و گوناگون و مختلف ، سرمایه گذاران و همچنین دیگران – جهت دستیابی به یک هدف همه‌جانبه با یکدیگر همسو شده‌اند. به همین ترتیب ، برندسازی یک کشور خیلی زیاد چالش‌برانگیز می باشد.

چرا برندسازی کشوری جهت شرکت‌های مهم بایستی و حتما باشد ؟

کشور محل شرکت تولیدکننده (محصول/خدمت/برند) ، اثری مهم بر کیفیت درک شده از شرکت و همچنین علاقه‌مندی به آن هم ، در ذهن مصرف‌کنندگان خواهد داشت ، زیرا آن هم شرکت با وام‌گیری اعتبار ، احترام و همچنین اوضاع محصولات و همچنین سرویس ها و خدمات خود را در نزد دیگران تقویت می‌نماید. آن آن هم اثر اعتبار کشور مبدا Country Of Origin Effect : COO می باشد.

در بسیاری از موارد، تصویر کشور ، وام‌دهنده اعتبار به تصویر برند شرکت می باشد. ساعت سوئیسی، طراحی دانمارکی ، میهمان‌نوازی تایلندی، مد ایتالیایی، نیوزیلند سبز و همچنین تمیز.

ایران چگونه دیده می‌می شود ؟

تحقیقات نشان می‌دهد که اعتبار کشور مبدا برند یک اثر پهناور و بزرگ و همچنین عمیق بر خواسته مشتری در هنگام خرید محصولات و همچنین سطح نرخ مدنظر دارد. اثر اعتبار کشور مبدا برند می‌تواند حتی به تنهایی دلیلی جهت موفقیت یا شکست فروش یک محصول مشخص در یک نرخ مشخص باشد ، زیرا تداعیات آن هم کشور در ذهن مصرف کننده معجزه می‌کند.

اثر اعتبار کشور مبدا ، در بسیاری از موارد ، اقتدار و قدرت خود را نشان داده می باشد.

 پاریس پایتختی نمادین جهت زیبایی و همچنین ظرافت می باشد و همچنین همین امر باعث شکوفایی بسیاری از برندهای حوزه زیبایی و همچنین طراحان فرانسوی مانند L’Oreal ، L’Occitane en Provence و همچنین Hermès شده می باشد.

 کشور کره موقعیت خود را به عنوان الگویی جهت زیبایی‌های آسیایی در حال تثبیت خویش می باشد ، شرکت زیبایی کره‌ای AmorePacific در حال تحقق چشم‌انداز خود به عنوان “خالق زیبایی آسیا” از طریق ارائه مراقبت کامل از طریق محصولات زیبایی خود می باشد.

 ژاپن به توانمندی تکنولوژیک معروف می باشد و همچنین شاهد رشد بسیاری از برندهای محلی در صحنه جهانی هستیم ، شامل تویوتا ، کانن و همچنین سونی. حتی شرکت خرده‌فروش Uniqlo با واردکردن نوآوری در استراتژی شرکت خود موفق شده می باشد.

از طرف دیگر ، اثر اعتبار کشور مبدا همچنین می‌تواند به ضرر شرکت‌ها باشد ، به ویژه هنگامی‌که درک جهانی از کشوری که شرکت در آن هم فعالیت می‌کند ، مثبت نباشد. در طول دو دهه قبل ، “ساخته‌شده در چین” به دلیل موضوعاتی که در طول زمان اتفاق می‌افتد ، اغلب کم‌هزینه و همچنین کم کیفیت تلقی می‌می شود. موارد ایمنی محصول شامل آلودگی شیر خشک با ملانین ، کپسول‌های قرص سمی و همچنین اسباب‌بازی‌های حاوی رنگ سرب و همچنین همچنین نگرانی در مورد حقوق بشر و همچنین اختلافات تجاری ایالات‌متحده و همچنین چین ، باعث چنین درک جهانی مصرف‌کنندگان از چین شده می باشد. آن یک مانع پهناور و بزرگ جهت موفقیت در ساختن برند در بسیاری از شرکت‌های چینی خوب و همچنین فن‌آور بوده می باشد. در دنیای پرسرعت ، دیجیتالی ، شرکت‌ها و همچنین رهبری آن هم‌ها بایستی و حتما دائما آماده مدیریت ادراکات منفی برند و همچنین عدم موفقیت برند باشند.

با آن حال ، بعضی از شرکت‌ها خودشان به موفقیت عظیمی دست یافته‌اند. هوآوی نمونه‌ای از یک شرکت چینی می باشد که با زحمت توانسته می باشد بر چالش‌های کشور مبدا خود غلبه کند. هوآوی با تعهد خود به بررسی و همچنین توسعه ، نوآوری و همچنین تجربه مشتری ، در تولید محصولات باکیفیت تلاش کرده و همچنین در غلبه بر برداشت های منفی یا شک‌برانگیز مرتبط به کشور مبدا چینی موفق شده می باشد. بنابراین ، برندسازی کشوری جهت ساخته یا ایجاد پایه‌های مناسب جهت دستیابی شرکت‌ها به موفقیت مهم می باشد.

چرا برندسازی کشوری جهت ملت مهم می باشد ؟

هنگام و زمانی که یک ملت در عرصه بین‌الملل از یک برند قوی و همچنین مثبت برخوردار باشد ، جهت گردشگران ، کارگران ماهر و همچنین سرمایه‌گذاری دوست داشتنی و جذاب‌تر خواهد بود. همچنین نسبت به بحران‌های اقتصادی و مالی مقاومت بیشتری نشان داده و همچنین قادر به حفظ نرخ‌های بالاتر خواهد بود. مشاغل نیز از تاثیرات و همچنین اثرات مثبت کشور مبدا ، تأثیر هاله بر روی محصولات آن هم و همچنین افزایش توانایی صادرات بهره مند می‌شوند.

بسیاری از کشورهای آسیایی با موفقیت توانسته‌اند تصویر ، موقعیت و همچنین ارتباطی با برند خیلی زیاد قوی را در ذهن مشتریان در سراسر جهان ثبت کنند. به مثال‌های زیر فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کنید: سنگاپور: هنر فن‌آوری ، تایلند: سواحل و همچنین غذاهای عجیب‌وغریب ، مالزی: واقعیت آسیا و همچنین کره جنوبی: حرکت فرهنگی هالیو ، رونق وسایل الکترونیکی و همچنین زیبایی طبیعی. هیچ‌کدام از آن تداعیات به صورت اتوماتیک به نام کشور متصل نشده‌اند. آن کشورها میلیون‌ها دلار در ساخت چنین چهره‌ای از برند سرمایه‌گذاری نموده اند و همچنین سپس اطمینان حاصل نموده اند که آن هویت برند به‌روش مداوم از طریق تمام نقاط تماس ممکن در سراسر جهان به همه ذینفعان ممکن منتقل نمایند.

کشورهای آسیایی فوق همچنین توانسته‌اند از سرمایه‌گذاری‌های خود در برندسازی کشور ، ارزش اقتصادی و همچنین فرهنگی و اجتماعی قابل توجهی کسب کنند. سنگاپور به دلیل تأثیر مثبت اعتبار سنگاپور به عنوان قطب مهم اقتصادی جهانی ، موفق شده می باشد با سرعت خیلی زیاد سریع از نظر اقتصادی ، از یک کشور جهان سوم به یک بندر تجارت جهان اول در کمتر از ۵۰ سال شمسی برسد. امروزه ، بیش از ۷۰٪ از صادرات آن کشور مرتبط به سرویس ها و خدمات با ۱۳.۳٪ تولید ناخالص داخلی می باشد که توسط قسمت و بخش اقتصادی و مالی تولید می‌می شود. به همین ترتیب ، قسمت و بخش سفر و همچنین جهانگردی در ۹.۴٪ از تولید ناخالص داخلی تایلند نقش داشته می باشد زیرا آن کشور به دلیل مهمان‌نوازی شگفت‌انگیز و همچنین تجربه تعطیلات زیبا ، مشهور می باشد.

مسیر پیش روی برند کشور کاملا با اوضاع اقتصادی یک کشور گره خورده می باشد، چارچوب‌های نظارتی ، ریشه‌های فرهنگی غالب و همچنین ذهن مشتری ارتباط تنگاتنگی با برند کشور دارد. بنابراین برندسازی کشوری از نظر استراتژیک شامل اهمیت می باشد و همچنین بایستی و حتما در تلاش جهت پیشرفت هر کشوری در دستور کار حکومت آن هم کشور قرار بگیرد.

استراتژی‌های برندسازی کشور قدرتمند

با توجه به اهمیت استراتژیک برند تجاری کشور و همچنین مزایایی که جهت شرکت‌ها و همچنین هم جهت کشورها به ارمغان می‌آورد ، مهم می باشد که کشورها نسبت به ساختن برند کشور خود خیلی زیاد فعال باشند. جهت آنکه آن اتفاق بیفتد ، کسب‌وکارها و همچنین حکومت بایستی و حتما دست‌به‌دست هم دهند.

جهت برندسازی یک کشور حدود ۱۰ عنوان عمومی و همچنین ۲۱۳ عنوان خاص را بایستی و حتما مدنظر داشته باشیم. به‌روش متوسط یک برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی استراتژیک جهت برندسازی کشوری در حدود یک سال شمسی زمان مستلزم و نیاز دارد و همچنین پیاده‌سازی آن هم بستگی به‌چابکی برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی حکومت آن هم کشور دارد.

 

سخنی با تو خواننده گرامی

بر اساس تجربه فردی یا شخصی خودم به عنوان یکی از مشاورین برندسازی شهرستان مصدر ابوظبی و همچنین کشور برونئی در جنوب شرق آسیا ، می‌توانم خدمت تو عرض کنم که در صورتی که برند کشوری تخریب می شود ، تغییر و همچنین بهبود آن هم به یک برنامه جذاب و جالب و خوب حداقل ۱۰ ساله فشرده مستلزم و نیاز دارد.

ما جهت اولین بار بحث برندینگ ملی را به زبان فارسی در وب‌ وبسایت و مرکز خبرهای جدید تیم مشاوران مدیریت ایران مطرح نمودیم ، جذاب و جالب بود که بعد از نشر مقاله ، به ناگاه چند متخصص در آن حوزه پیدا شد و همچنین حتی در کنفرانس‌های داخلی به عنوان سخنران مدعو دقیقا آن هم مباحث و مطالب را گفتن نمودند. چنین پروژه‌ای جزء استراتژی کلان یک کشور خواهد بود . آن‌چنین پروژه‌ای از داخل ایران جهت کشور غیره ای قابل انجام نیست. پس خواهش می‌نماییم که از چنین ادعاهایی پرهیز نمایید.

توجه داشته باشبد که کسی که مدرک دکتری مدیریت دارد یا در رزومه کاری خود ، مشاوره برندسازی در یک شرکت تولید لبنیات یا لنت ترمز را داشته، نمی‌تواند مدعی ارائه سرویس ها و خدمات مشاوره برندسازی کشوری به کشور فرانسه یا کانادا از درون ایران باشد.

برندینگ کشوری country branding استراتژی برندسازی کشوری جهت ملت‌ها و همچنین شرکت‌ها

نوشته استراتژی برندسازی کشوری جهت ملت‌ها و همچنین شرکت‌ها اولین بار در شرکت مشاوره مدیریت IranMCT. پدیدار شد.

%name استراتژی برندسازی کشوری جهت ملت‌ها و همچنین شرکت‌ها
منبع
بهترین آموزش ها در باره بازاریابی : استراتژی برندسازی کشوری جهت ملت‌ها و همچنین شرکت‌ها

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

باتنا BATNA و همچنین زوپا ZOPA در مذاکره به چه معناست ؟ ( به همراه مثال )

باتنا BATNA و همچنین زوپا ZOPA در مذاکره به چه معناست ؟ ( به همراه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *