سه شنبه , مهر ۴ ۱۳۹۶
خانه / بازاريابي / استراتژی برند متخاصم Hostile Brand

استراتژی برند متخاصم Hostile Brand

استراتژی برند متخاصم Hostile Brand

تیم مشاوران مدیریت ایران :

برند متخاصم Hostile Brand (برند سرکش) به برندهایی گفته می‌می شود که با کم‌توجهی به مخاطب، به دنبال جلب‌توجه اکثرا و بیشتر او همچنین می باشد. در مقابل، برندهایی خواهند بود که به دنبال ساخته یا ایجاد حس خوب در مشتری خواهند بود. برند متخاصم، یک تقاضای قطعی دارد که مشتری بایستی و حتما در خصوص آن هم اراده و تصمیم راسخ بگیرد: یا دوستم داشته باش، یا تنهایم بگذار.

Hostile Brand %D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF %D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%B5%D9%85 استراتژی برند متخاصم Hostile Brand

موفقیت از طریق ساخته یا ایجاد حس بیگانگی

آن کار خیلی ریسکی می است و خواهد بود.تعداد کمی از برندها از طریق استراتژی برندینگ تخاصمی موفق شده‌اند تا عناصر بازاریابی تخاصمی را به روش عجیب و همچنین دوست داشتنی و جذاب اجرایی نمایند.

  • هارلی دیویدسون یکی از بهترین نمونه‌های برندسازی تخاصمی می باشد. جهت بعضی آن یک موتور زشت، کریه‌المنظر و همچنین ترسناک نیست و همچنین برعکس خیلی زیاد دوست‌داشتنی، پرهیاهو و همچنین پرخاشگر می باشد ؛ چگونه می‌می شود که چنین برندی را نادیده گرفت و همچنین به آن هم توجه ننمود ؟
  • ردبودل نیز پسر بدی می باشد که هیچ‌گاه عذرخواهی نمی‌نماید و همچنین بر بازاریابی زیرزمینی آن هم بر ورزش‌های به‌شدت خطرناک و همچنین هیجان انگیزه و همچنین فعالیت‌های بدنی با ریسک بالاست. تا جایی که مردن و مرگ با به چالش کشند.

برندهای نظیر بنتون، هاستلر و همچنین مینی کوپر و همچنین برندهای نظیر آنان، همگی از نوع برند متخاصم خواهند بود و همچنین از تو می‌خواهند که در صورتی که رفتارشان را تحمل نمی‌نمایید، بروید جایی دیگر، خبری از تغییر رفتار نیست.
امروزه تعداد برندهای که به دنبال استراتژی برند متخاصم خواهند بود روزبه‌روز در حال زیادشدن می باشد.

– برندی نظیر Lululemon (تولیدکننده لباس ورزش) خیلی جذاب و جالب می باشد، در روزهای عادی سال شمسی، تعدادی از محصولاتش که محبوبیت و همچنین فروش بالایی دارند را کمتر عرضه می‌نماید، تا در زمان حراج فصلی، مقدار و اندازه و میزان فروشش بالا رود. همچنین، فروشندگانش را ترغیب می‌کند مخفیانه حرف‌های مشتریان حاضر در فروشگاه را گوش دهند. (ویدیو)

– پیتزا دومینو نیز در تبلیغی اعلام کرد: مشتریانی که از آن برند بخواهند که از چیزهایی که روی پیتزا میرزند، فلان چیز را بریزند و همچنین یا نریزند، به آن مشتریان نه خواهند گفت.

آن برندها به‌هیچ‌عنوان از آنکه محصولشان در بازار کمیاب گردد، خجالت نمی‌شکند. استراتژی آن برندها بر آن هم می باشد که در صورت کمبود یک‌چیز، آن هم چیز محبوب می‌می شود. آن نوع استراتژی به آن هم میزانی که مشتریان را دفع می‌نماید موجب جذب مشتریان خواهد شد.

چرا ضد بازاریابی Anti-Marketing جواب می‌دهد ؟

 

ضد بازاریابی چیست ؟

اصطلاحا شنا علی رغم مسیر عقلایی بازاریابی می باشد. مسیری در تمام کتب بازاریابی مانند کتاب کاتلر یک سری اصول دارد و همچنین همه به دنبال رعایت آن هم خواهند بود. ولی باید توجه داشت هدف عبور از بعضی خط‌های قرمز می باشد و همچنین نوعی طغیان مدیریت‌شده می باشد.

حداقل ۳ نوع نظریه در خصوص علل موفقیت ضد بازاریابی در استراتژی برندهای متخاصم وجود دارد.

۱- برند متخاصم چیزی مانند یک فرقه (کالت Cult) نوظهور به مشتریانش پیشنهاد می‌نماید.

بر اساس کتاب The Culting of Brands: When Customers Become True Believers نوشته اتکین، برندی که مشتریان وفاداری، آن هم را حمایت و همچنین دنبال می‌نمایند، حتما مشتریانش جهت آن هم فداکاری بسیاری نموده و همچنین هویت خود را با ارزش‌های آن هم مطابق و یکدست می‌نمایند.آن نشانی از یک فرقه و همچنین ارتباط و رابطه آن هم را پیروانش می باشد. کالت برندینگ Cult Branding (برند کیش یا برند فرقه) یکی از استراتژی‌های برندینگ می باشد.

انگیزه آن پیروان از دنبال کردن یک فرقه جدید، خاص و همچنین متغایر و متفاوت شدن آنان از سایرین می باشد، چیزی که دیگران نمی‌توانند، نمی‌خواهند و همچنین یا متعلق به آن هم نیستند. ابن برندها به دنبال کمک به همه نیستند، به دنبال خاص نمودن مخاطب خود خواهند بود.
به عقیده من نیز

برندی که جهت همه کاربرد داشته باشد، که دیگر برند نیست، یک کالای عمومی بی‌فرهنگ می باشد.

۲- برند متخاصم متوجه می باشد که کمبود غالبا موجب زیادشدن می‌گردد.

هنگام و زمانی که بدانیم چیزی ممکن می باشد کمیاب یا نایاب گردد، حتما از آن هم چیز اکثرا و بیشتر می‌خریم.
مسیر برندینگ سنتی و همچنین آکادمیک، به اشخاص می‌آموزد که برندینگ یعنی اکثرا و بیشتر ، اکثرا و بیشتر و همچنین اکثرا و بیشتر. ولی باید توجه داشت با آن روش، ما جهت کسب تعداد اکثرا و بیشتر از چیزی که به‌وفور یافت می‌می شود، حاضر به‌صرف زمان و همچنین پرداخت نرخ بالاتر نیستیم. برند متخاصم، امکانات محصول خود را کم و همچنین محدود می‌نماید.

در کتاب خیلی زیاد جذاب و جالب “Blue Ocean Strategy” نویسنده بحث می‌نماید که بسیاری از برندها بر اثر جابجایی منحنی ارزش (نرخ بالا، امکانات زیاد) خود به موفقیت دست‌یافته‌اند. آن روش زمانی قابلیت اجرایی شدن را دارد که برند به صورت دقیق بداند که چه چیزی موجب خوشحالی و همچنین چه چیزی موجب گریز و فرار مشتری می باشد. شاید نرخ پایین، سادگی، راحتی و همچنین یا امکانات جانبی فراوان، هرکدام می‌تواند باشد. از کجا بایستی و حتما فهمید ؟ از تحقیقات بازار صحیح.

جهت مثال، خطوط هواپیمایی Jet Blue از بعضی جوانب یک برند متخاصم می است و خواهد بود.بسیاری از امکانات استاندارد را حذف نموده ولی باید توجه داشت بعضی امکانات خیلی زیاد لوکس تاچ شونده را به مشتری ارائه می‌دهند.

۳- برند متخاصم خود را معتبرتر می‌پندارند.

هاله اعتماد و همچنین هاله علاقه در آنلاین برندینگ خیلی زیاد حائز اهمیت بخصوص در حوزه شبکه‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین در برخورد با نسل پیچیده هزاره جدید.
مصرف‌کنندگان احساس علاقه و همچنین تعصب بالاتری نسبت به برندی دارند که ارتباط آن هم برند با مخاطبشان تنها و فقط به خاطر کسب‌وکار نباشد و همچنین به خاطر وجود آنان در کنار آن هم برند، برنامه جذاب و جالب و خوب‌های خاص ارتباطی داشته باشد.
محک (موسسه خیریه کمک به کودکان سرطانی) تنها نمونه ایرانی چنین برندی می باشد که کمک را به صرف کمک ارائه می‌کند، به مخاطبش احترام می‌گذارد، نه خاطر آنکه او همچنین جهت کسب‌وکارش مناسب می باشد، بلکه به خاطر جلب اعتماد او همچنین جهت کمک به کودکان می باشد.

در سال شمسی ۲۰۱۲ و همچنین در روز زمین، برند Whole Foods Market اعلام کرد که آبزیان در معرض انقراض را عرضه نمی‌نماید (پیش‌ازاین ۱۵ نوع آبزی در حال انقراض اعلام‌شده بودند). آن شاید از دید بعضی عمل مانند رفتار برندهای متخاصم باشد که با آن عمل موجب رنجش و همچنین از دست دادن بعضی و همچنین جذب بعضی طرفداران محیط‌زیست شده می باشد، ولی باید توجه داشت آن‌چنین نیست. آن برند واقع آن آبزیان را لیست خارج کرد تنها جهت احترام به محیط‌زیست. ولی باید توجه داشت درهرحال موجب تقویت برند می‌گردد. آن برند نیز نشان داده که حاضر به مسامحه و همچنین مصالحه بر سر اصول اعلامی خود نیست.

شاید بامطالعه آن مطلب آن سوال در ذهنتان شکل گیرد : آیا بازاریابی تخاصمی جهت تو نیز خوب می باشد ؟

بازاریابی تخاصمی (بازاریابی سر کشانه) روشی جهت ساخته یا ایجاد تمایز می باشد و همچنین روش خیلی زیاد جذاب و جالب جهت خلق شگفتی و همچنین شوق می باشد. ولی باید توجه داشت استراتژی جهت تضعیف برند نیست. بالا بردن نرخ، می‌تواند منجر به پچ‌پچ مشتریان در مکان‌های دیگر و همچنین افزایش تبلیغات دهان‌به‌دهان گردد.حتی گاه پیش می‌آید که برندها با ساخته یا ایجاد تبلیغاتی، پیام دم‌دمی‌مزاجی خود را به مخاطب منتقل می‌نمایند، که از آن مسیر مشتریانی که به دنبال برند باحال و همچنین سورپرایز کننده خواهند بود را جذب نمایند. آن هم‌گونه که آن برندها نشان می‌دهند، ساخته یا ایجاد تضاد در صورتی که همراه با درک صحیح از مشتری، شناخت مناسب از جوهره برند و همچنین تعریف مرزهای عمل برند باشد، حتما موجب تمایز برند می‌گردد.

استراتژی آن برندها در یک ‌ضرب‌المثل استرالیایی می باشد که می‌گوید : بهتر می باشد جهت بعضی یک معنایی داشته باشی تا جهت همه بی معنا باشی.

تیم مشاوران مدیریت ایران : مباحث و مطالب آن وبسایت و مرکز خبرهای جدید شامل حمایت از حق مؤلف و همچنین مترجم می باشد و همچنین هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قوانین و قانونی دارد.

نوشته استراتژی برند متخاصم Hostile Brand اولین بار در تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT پدیدار شد.

%name استراتژی برند متخاصم Hostile Brand %name استراتژی برند متخاصم Hostile Brand

%name استراتژی برند متخاصم Hostile Brand
منبع
بهترین آموزش ها در باره بازاریابی : استراتژی برند متخاصم Hostile Brand

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

تبلیغات موبایلی (اَپ ور تایزینگ) Appvertising

تبلیغات موبایلی (اَپ ور تایزینگ) Appvertising تیم مشاوران مدیریت ایران : در بسیاری از کشورها …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *