سه شنبه , آبان ۶ ۱۳۹۹
خانه / بازاريابي / اصول بازاریابی

اصول بازاریابی

اصول بازاریابی

اصول بازاریابی چیست

عدم مسلط بودن و تسلط داشتن به اصول بازاریابی یکی از مهمترین خلع های هر مدیر کسب و همچنین کاری کوچک می باشد. شاید در هنگام صحبت با مدیر بازاریابی خود مثلا با واژه “جمعیت شناختی” برخورد نماید یا مثلا به تو پیشنهاد نماید تا “آمیخته بازاریابی” را مشخص کردن نماییم.

هرچه تعداد جلسات تو با تیم بازاریابی اکثرا و بیشتر میشود ، نقاط ضعف تو اکثرا و بیشتر مشخص می شود.

ولی باید توجه داشت زمانی که از اصول بازاریابی صحبت میکنیم ، به کتاب اصول بازاریابی کاتلر به عنوان پدر علم بازاریابی با حدود ۶۰۰ صفحه اشاره مینماییم.

آن کتاب از سیر تا پیاز بازاریابی گفتن نموده می باشد که بسیاری از قسمتها و همچنین یا مثالهای آن هم در ایران کاربرد ندارد یا جهت همه کس قابل درک نیست.

آیا تو وقت خواندن آن هم را دارید ؟ البته که خیر.

پس ما ۱۰ تا از اصول خیلی زیاد مهم بازاریابی را به عنوان چکیده اصول بازاریابی خدمتتان ارائه می نماییم.

اصول بازاریابی Marketing اصول بازاریابی

۱۰ اصل بازاریابی

اصل اول بازاریابی

محصول یا خدمت به عنوان یک پیشنهادی

بسیاری از صاحبان مشاغل ، خاطرات جالبی در مورد مرحله ایده پردازی در شکل گیری محصول دارند.

بسیاری فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن میکنند پیشنهاد تنها و فقط به معنای ایده ای در خصوص محصول می باشد، ولی باید توجه داشت همانطور که بسیاری از مشاغل ارائه دهنده سرویس ها و خدمات خواهند بود ، ایده پیشنهادی میتواند یک خدمت باشد. مانند سرویس ها و خدمات تعمیرات اتومبیل تا حسابداری.

محصول یا سرویس ها و خدمات بایستی و حتما شامل موارد و نکات مثبت و همچنین بهتر از رقبا باشد. همچنین بایستی و حتما یک مستلزم و نیاز را برآورده کند – بایستی و حتما مشکلی را حل کند یا زندگی را به نوعی آسان تر یا بهتر کند .

اصل دوم بازاریابی

اجرا تحقیقات بازار

تو نمی توانید در فروش یک محصول یا سرویس ها و خدمات موفق باشید در صورتی که مخاطب خود را به صورت احتمالی در نظر بگیرید.

به همین دلیل مهندسین و متخصصین بازاریابی جهت درک صحیح “مشتری ایده آل” روی تحقیقات بازاریابی سرمایه گذاری میکنند.

آن مشخصات از تحقیقات گسترده بازار ، شامل آمیزه هایی از جمعیت شناسی – سن ، جنس ، نژاد ، اوضاع تأهل ، کارو بار یا کسب و کار یا همان شغل ، دخل و درآمد سالانه ، سطح تحصیلات – و همچنین همچنین روانشناسی ، یا اطلاعات بصری در مورد نگرش ، اعتقادات و همچنین سبک زندگی مشتری ایده آل تو.

تحقیقات بازار بایستی و حتما بطور منظم انجام می شود. مشتریان جابجا می شوند ، خواسته ها و همچنین نیازهای آنها تغییر می کند. تحقیقات به صاحبان مشاغل کوچک کمک می کند تا مشتری ایده آل خود را پیدا نمایند..

اصل سوم بازاریابی

بازارهای هدف خود را مشخص کنید

شاید فردی بگوید که مشتری ایده آل تو ممکن می باشد یک یا دو حالت اکثرا و بیشتر نداشته باشند. گاهی اوقات ، تحقیقات بازار نشان می دهد که “همه” در شعاع ۵ کیلومتری مشتری بالقوه خواهند بود.

شاید در آغاز امیدوار کننده به نظر می رسد. ولی باید توجه داشت به ندرت از آن طریق به پس نتیجه آن می شود که ای خواهید رسید.

تحقیقات جامع بازار بایستی و حتما موجب شناخت بخشهای بازار جهت قسمت و بخش بندی بازار می شود. شاید قسمت و بخش بندی بر اساس جنسیت ، سن ، .. – مدیر بایستی و حتما بیشترین منابع را بر آن قسمت و بخش ها متمرکز نماید.

تو نمی توانید – و همچنین نباید تلاش کنید – که محصولات و همچنین یا سرویس ها و خدمات خود را جهت همه مشتریان در نظر بگیرید. هر کسب و همچنین کاری روی یک پیشامد جدید ای تخصص دارد.

یک سرآشپز می تواند بگوید که “همه غذا می خورند”، ولی باید توجه داشت در صورتی که آن سرآشپز در پخت غذاهای فرانسوی تخصص داشته باشد ، چه ؟

ولی باید توجه داشت در مورد پخت و پز و آشپزی که در کنار خیابان مثلا ساندویج هات داگ میفروشد ، چه بایستی و حتما گفت ؟

 آنها بایستی و حتما جهت محصولات خود مشتریان ویژه ای را تعریف و همچنین بازار خود را اینگونه قسمت و بخش بندی نمایند.

اصل چهارم بازاریابی

شناخت رفتار مصرف کننده

فرآیند خرید پنج مرحله ای مصرف کننده در سال شمسی ۱۹۱۰ در کتاب های بازاریابی معرفی شد.

سفر مصرف کنندگان عبارت می باشد از :

  1. شناخت یک مستلزم و نیاز یا مشکل
  2. جستجوی اطلاعات جهت رفع آن مستلزم و نیاز یا مشکل
  3. ارزیابی گزینه های موجود
  4. خرید
  5. ارزیابی بعد از خرید

جهت مدیران کسب و همچنین کارهای کوچک ، قسمت دوست داشتنی و جذاب بازاریابی مشخص کردن روشی جهت تأثیرگذاری بر حرکتهای یک مشتری در حال سفر در آن مسیر می باشد.

روشهای فروش و همچنین تبلیغات تنها و فقط یک گوشه از آن روشهای اثرگذار می باشد.

مرحله ۳ بیشترین امید را جهت صاحبان مشاغل کوچک ساخته یا ایجاد مینماید.

مشتری بایستی و حتما آن مرحله تو را بر بقیه ترجیح دهد. ولی باید توجه داشت مرحله ۵ نیز خیلی زیاد حیاتی می باشد. زیرا مشتری وفادار در آن مرحله قوام میابد. یک مشتری وفادار مشتری می تواند ستون فقرات تجارت تو باشد.

اصل پنجم بازاریابی

یک برنامه جذاب و جالب و خوب بازاریابی تهیه کنید

در کنار بیزینس پلن ( طرح توجیهی) تو ، برنامه جذاب و جالب و خوب بازاریابی ( مارکتینگ پلن ) تو مهمترین سندی می باشد که به تا حال تهیه نموده اید.

برنامه جذاب و جالب و خوب بازاریابی یک نگاه ۳۶۰ درجه ای به تلاش های بازاریابی تو ، شامل اهداف میان مدت و همچنین بلندمدت ، محصولات یا سرویس ها و خدمات ، بازارهای هدف ، رقابت و همچنین منابع بازاریابی (پول و همچنین استعداد) ارائه می دهد.

همچنین حاوی مارکتینگ میکس ۴Ps یا ۴P7 میباشد و همچنین تجزیه و همچنین تحلیل SWOT ، بسته ای نقاط نیرو و همچنین ضعف داخلی کسب و همچنین کار تو و همچنین فرصت ها و همچنین تهدیدهای خارجی تو می باشد.

نوشتن یک برنامه جذاب و جالب و خوب بازاریابی کار کوچکی نیست ، بنابراین از آن هم ابتدا جهت تکمیل آن هم مشاوره گرفتن نمایید. بسیاری از شرکتها در ابتدا جهت نوشتن برنامه جذاب و جالب و خوب بازاریابی با سرعت بالایی حرکت و همچنین در میانه راه آن هم را رها میکنند.

اصل ششم بازاریابی

۴Ps خود را به درستی مشخص کردن نمایید

۴Ps یک ترکیب جذاب و جالب از عناصر مهم بازاریابی می باشد که از ۴ کلمه با حرف p تشکیل شده می باشد. محصول Product، مکان Place ، نرخ Price  و همچنین ترفیع Promotion. به آن ترکیب ، مارکتینگ میکس گویند.

 ۴Ps مستلزم و نیاز به یک تحلیل طولانی و همچنین مدبرانه در مورد هر عنصر دارند.

  • محصول (یا سرویس ها و خدمات) توصیف صحیح از محصول یا سرویس ها و خدمات و همچنین ویژگیهای آن هم می باشد.
  • مکان به مکانی که محصول یا سرویس ها و خدمات تو فروخته می می شود و همچنین روشی جهت توزیع آن هم اشاره دارد.
  • نرخ گذاری می تواند آزار دهنده باشد ، خصوصاً در صورتی که شغلی فصلی داشته باشید و همچنین تمایل به طولانی شدن دوره های کند داشته باشید.
  • پروموشن (با تبلیغ اشتباه نشود) فعالیت هایی می باشد که صاحبان مشاغل کوچک معمولاً اکثرا و بیشتر از آنها لذت می برند ، زیرا می توانند پیام خود را به سرعت به مشتری مخاطب برسانند.

از بین تمام اصول بازاریابی ، آن اصلی می باشد که ممکن می باشد تو را به یک مأموریت مخفی بفرستد تا در مورد رقبای خود  اطلاعات جمع آوری نمایید – نه جهت کپی کردن (لزوما) بلکه جهت یادگیری

اصل هفتم بازاریابی

روابط عمومی و همچنین رسانه های فرهنگی و اجتماعی

نام تجاری ، تصویر برند و همچنین نحوه ارتباط آن هم با ذینفعان یک شرکت شاید در مدیریت روابط عمومی شرکت مشهود می باشد

انجمن بازاریابی آمریکا گفتن مینماید که روابط عمومی عبارت می باشد از “نوعی مدیریت ارتباطات که سعی در بهره بری و استفاده از تبلیغات و همچنین سایر اشکال غیرپرداختی تبلیغات و همچنین اطلاعات جهت تأثیر بر احساسات ، نظرات یا عقاید در مورد شرکت ، محصولات یا سرویس ها و خدمات آن هم یا ارزش محصول یا سرویس ها و خدمات یا فعالیت های نهاد جهت خریداران ، مشریان بالقوه یا سایر سهامداران می باشد ” به آن ترتیب ، بازاریابی با زمان تکامل یافته می باشد.

زمانی بود که تنها و فقط شرکت های پهناور و بزرگ دپارتمان روابط عمومی داشتند. اکنون ، حتی کوچکترین شرکت ها نیز حداقل یک فرد یا شخص را که وظیفه ارسال پست های منظم در شبکه های فرهنگی و اجتماعی را دارد ، را به آن کار گمارده اند.

همانطور که نمی توانید جهت همه محصول داشته باشید ، نمی توانید در همه رسانه های فرهنگی و اجتماعی حضور داشته باشید.

هزاران شبکه فرهنگی و اجتماعی وجود دارد. چند مورد را انتخاب کنید که به بهترین وجه تو ، ارزشهای تو و همچنین تجارت تو را نشان دهند و همچنین سپس انرژی خود را بر روی آنها متمرکز کنید.

اصل هشتم بازاریابی

بودجه بازاریابی خود مشخص کردن نمایید

جهت فعالیتهای نوشته شده در سند بازاریابی مستلزم و نیاز به انجام هزینه دارید. ولی باید توجه داشت چه هزینه ای در اولویت می باشد ؟ کدام هزینه در چه زمانی بایستی و حتما انجام می شود. مثلا جهت تبلیغات چه مقدار و اندازه و میزان بایستی و حتما پول جهت کدام نوع از رسانه بایستی و حتما تخصیص داد ؟

حتی مشاغل فصلی بایستی و حتما در تمام طول سال شمسی جهت بازاریابی پول اختصاص دهند. مبالغ ممکن می باشد نوسان داشته باشد ، ولی باید توجه داشت بایستی و حتما به بازاریابی به عنوان یک هزینه ثابت و همچنین منظم نگاه کرد. تلاش جهت عقب انداختن تخصصی هزینه به بودجه بازاریابی یک گریز و فرار رو به جلو می باشد.

اینها آن هم بودجه بازاریابی می باشد. جهت مشخص کردن بودجه بازاریابی خود حتما از یک مشاور کمک بگیرید.

اصل نهم بازاریابی

مقدار و اندازه گیری عملکرد

تو بعنوان یک مدیر ، واژه نرخ بازگشت سرمایه ROI بایستی و حتما بشناسید. تنها راه موفقیت هر ابتکار بازاریابی ، سنجش و همچنین مقدار و اندازه گیری نحوه عملکرد آن هم ابتکار بازاریابی می باشد. فروش تنها و فقط بخشی از داستان را بازگو می کند. ولی باید توجه داشت بایستی و حتما تماس های تلفنی (و همچنین بازدیدها ، پیامک و اس ام اس و پیامک ها و همچنین کلیک ها) را نیز ارزیابی نمایید.

بایستی و حتما بتوانید اثر ابتکار عمل بر کسب و همچنین کار و همچنین مقدار و اندازه و میزان ساخته یا ایجاد اشتیاق در مورد محصول یا سرویس ها و خدمات خود را مشخص کردن نمایید.

افرادی که با تجارت تو تعامل دارند ، ممکن می باشد هم اکنون نیز خرید ننمایید.

اینها افرادی خواهند بود که بایستی و حتما تمرکز تلاش بعدی تو در بازاریابی روی آنها باشند. ولی باید توجه داشت بدون داشتن اعداد و همچنین ارقام پیرامون قیف فروش ، نمی قدرت ROI را مشخص کردن نمود. اعداد ROI دقیق به تو کمک می کند تا در بعدی تصمیمات بهتری بگیرید.

ده ها معیار جهت مقدار و اندازه گیری مقدار و اندازه و میزان بازگشت سرمایه وجود دارد . نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI نیز حائز اهیمت می باشد.

اصل دهم بازاریابی

رضایت و همچنین وفاداری مشتری را ارزیابی کنید

تعجب نکنید در صورتی که “رضایت مشتری” به زودی به یک اصطلاح بازاریابی باستانی تغییر پیدا کردن می شود.

“مدیریت وفاداری” کنار گذاشته شده می باشد ، اصطلاحی که به آن معنی می باشد که هرگاه شرکتی مشتری جدید را جذب نمود ، شرکت تمام تلاش خود را جهت ساخته یا ایجاد و همچنین رضایت خاطر مشتری انجام می دهد.

ولی باید توجه داشت در عصر رسانه های فرهنگی و اجتماعی ، حتی آن تلاش ها جهت ساخته یا ایجاد وفاداری مشتری کافی نیست. تحقیقات نشان می دهد مشتریان می خواهند “با” شرکت هایی که با آنها تجارت می کنند “آشنا شوند” – دقیقاً تا یاد بگیرند که چگونه محصولات خود را تولید کنند.

مصرف کنندگان می خواهند شرکت ها نیز آنها را درک کنند و همچنین آزادانه مایلند اطلاعاتی را به اشتراک بگذارند که بازاریابان حتی در همین ۱۰ سال شمسی پیش جهت آنها پول هنگفتی پرداخت میکردند.

بازاریابی

 مباحث و مطالب آن وبسایت و مرکز خبرهای جدید شامل حمایت از حق مؤلف و همچنین مترجم می باشد و همچنین هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قوانین و قانونی دارد.

۵
/
۵
(
۱

امتیاز

)

نوشته اصول بازاریابی اولین بار در شرکت مشاوره مدیریت IranMCT. پدیدار شد.

منبع
برترین آموزش ها در باره بازاریابی : اصول بازاریابی

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

فرانچایز چیست ؟ فرنچایزر کیست ؟ [فرنچایز Franchise]

فرانچایز چیست ؟ فرنچایزر کیست ؟ [فرنچایز Franchise] معنی فرانچایز چیست فرانچایز که اصطلاح آمیانه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال پیامک بلک لیست