جمعه , آبان ۲۵ ۱۳۹۷
خانه / بازاريابي / اهداف مارکتینگ ( اهداف بازاریابی ) چیست؟ چگونه به اهداف مارکتینگ دست یابیم ؟

اهداف مارکتینگ ( اهداف بازاریابی ) چیست؟ چگونه به اهداف مارکتینگ دست یابیم ؟

اهداف مارکتینگ ( اهداف بازاریابی ) چیست؟ چگونه به اهداف مارکتینگ دست یابیم ؟

اهداف مارکتینگ  Marketing Goals

اهداف مارکتینگ در یک برنامه جذاب و جالب و خوب بازاریابی ( طرح بازاریابی ) بایستی و حتما بتوانند به سوالات مهمی پاسخ دهند. اهداف مارکتینگ بایستی و حتما بتوانند مسیر و همچنین زمان رسیدن تو به یک یا دسته‌ای از اهداف مشخص را گفتن نمایند. در صورتی که ندانید که چه چیزی را در چه زمانی می‌خواهید ، چگونه می‌توانید جهت بعدی خود برنامه جذاب و جالب و خوب‌ریزی نمایید ؟

اهداف بازاریابی اهداف مارکتینگ اهداف مارکتینگ ( اهداف بازاریابی ) چیست؟ چگونه به اهداف مارکتینگ دست یابیم ؟

اهداف مارکتینگ تو چیست ؟ 

اهداف مارکتینگ چیزی جز گفتن نتایج مورد نظر بعد از اجرای برنامه جذاب و جالب و خوب مارکتینگ تو نیست. اهداف بازاریابی بایستی و حتما مرتبط و همچنین در پشتیبانی از سایر اهداف تجاری موجود در کسب‌وکار تو باشد. اهداف مارکتینگ مانند سایر هدف‌ها ، بایستی و حتما قابل‌مقدار و اندازه‌گیری باشد. اهداف بایستی و حتما مشخص و همچنین واقع‌بینانه تعریف شده باشند. مشخص کردن اهداف ، نقطه شروع برنامه جذاب و جالب و خوب بازاریابی می باشد. اولین جزء برنامه جذاب و جالب و خوب استراتژیک بازاریابی ، داشتن چشم‌انداز واضح و همچنین روشن از آنچه در سال شمسی جاری و همچنین هر سال شمسی بعد  به آن هم می باشد که بایستی و حتما با توجه به جزئیات مشخص کردن گردد. به عنوان مثال، هدف شرکت دیزنی : “شهروندان و مردم شهر را خوشحال می‌کنیم”. آن راهنمای ماموریت آن شرکت در تمام فعالیت‌های بازرگانی و همچنین بازاریابی می باشد.

 آن یک چشم‌انداز روشن می باشد که در طول مسیر حرکت به سمت آن هم ؛ کاملا قابل مقدار و اندازه‌گیری می باشد. هرگاه سوالی در مورد ارتباط یک فعالیت خاص به چشم‌انداز پیش آید ، مدیران از بایستی و حتما ببینند که آیا آن فعالیت در راستای شادی شهروندان و مردم شهر می باشد یا خیر. در پیاده‌سازی طرح بازاریابی خویش، بایستی و حتما همواره خود را بر تمرکز بر اهداف ویژه ای که بازاریابی آن هم را مشخص نموده می باشد ، مجبور نمایید تا به نتایج آن هم به دست مدنظر دست یابید. یک طرح بازاریابی حرفه‌ای حتما در خصوص نحوه اجرا و همچنین عمل نیز بایستی و حتما راهکارهایی مناسبی ارائه نماید.

یک هدف مارکتینگ را می‌قدرت در بازه زمانی خیلی زیاد بلندمدت و همچنین یا در غالب یک عددی کوچک مرتبط با درآمدی مشخص تا پایان سال شمسی ، تعریف نمود. آن  هدف حتی ممکن می باشد یک تعداد کوچک‌تر جهت یک دوره کوتاه‌تر باشد، مانند : دستیابی به چهار مشتری جدید در هر ماه. اهداف، در صورتی که چه مشخص و همچنین قابل سنجش خواهند بود، می‌توانند گفتن ساده‌ای از یک فرهنگ یا نگرش  در شرکت باشند . مثلا  : شماره یک در رضایت مشتری در یک صنعت خاص.  اهداف بازاریابی همچنین بایستی و حتما با اهداف اقتصادی و مالی شرکت تو متناسب و همچنین گاه به زبان اقتصادی و مالی ترجمه گردد، مانند افزایش:

  • مقدار و اندازه و میزان فروش
  • واحدهای فروخته شده
  • سهم بازار
  • ترکیب محصولات یا سرویس ها و خدمات
  • نرخ بازگشت سرمایه در هزینه‌های تبلیغات ROI
  • سطح آگاهی از برند
  • قدرت روابط عمومی
  • تعداد مشتریان جدید / ارتباطات جدید
  • سهم شرکت در کسب‌وکار مشتری
  • نرخ تغییر پیدا کردن فروش

شاید به خواندن لیست فوق ، فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کنید که همه آن اهداف شامل برنامه جذاب و جالب و خوب بازاریابی کسب‌وکار تو نیز می‌می شود. در صورتی که چه آن نوع نگرش خیلی زیاد شجاعانه می باشد، ولی باید توجه داشت واقع‌بینانه نیست. اهداف زیاد می‌تواند موجب فرایش و همچنین اتلاف بودجه گردد. شاید بپرسید ، چه تعداد هدف بایستی و حتما انتخاب می شود ؟ پاسخ – بستگی به قدرت اقتصادی و مالی، قوه انسانی ، … و همچنین خیلی موارد دیگر دارد. تعداد دقیق اهداف مارکتینگ به آن بستگی دارد که آیا آن اهداف به صورت منطقی مشخص کردن شده‌اند ؟ با آن اهداف به چه درصدی از دستیابی به موفقیت را در نظر گرفته‌اید ؟ آن اهداف در کدام دوره زمانی بایستی و حتما حاصل شوند ؟ اهداف مارکتینگ “منطقی”، “دوره زمانی” و همچنین “موفقیت” همه بایستی و حتما توسط تو تعریف شده و همچنین با اهداف کلی کسب‌وکار و همچنین تعهد مدیریت سازگار باشند.

نه تنها تعداد اهداف بایستی و حتما واقع‌بینانه باشد، بلکه بایستی و حتما خود اهداف نیز واقعی باشند. مشخص کردن اهداف واقع‌بینانه به موفقیت مارکتینگ تو کمک می‌نماید. مشخص کردن اهداف خیلی آسان نیز غیرواقع‌بینانه می باشد. اهداف آسان به پهناور و بزرگ شدن تو کمکی نمی‌کند. اهداف مارکتینگ بایستی و حتما به تو فشار آورد تا مجبور شوید تا اقدامات جدی و همچنین مهمی مدنظر داشته باشید. ولی باید توجه داشت مشخص کردن اهداف خیلی پهناور و بزرگ و همچنین غیرقابل‌دسترس نیز غیرواقع‌بینانه خواهند بود و همچنین باعث ناامیدی، دلسردی و همچنین شکست می‌شوند.  فهرستی از سوالاتی که به مشخص کردن اهداف واقعی کمک می‌نماید، برایتان محیا نمودیم :

  1. آیا واقعا می‌توانم آن کار را انجام دهم؟
  2. آیا قبلا با فعالیت‌های مشابه ، به نتایج مدنظرم نزدیک شده‌ام؟
  3. آیا رسیدن به اعداد مدنظرم ، تا حد بسیاری عملی و همچنین امکان‌پذیر می باشد؟
  4. آیا رقبا ، کارهای مشابه انجام داده‌اند؟
  5. آیا من از آن جمله دیگران که می‌گویند: “آن امکان وجود ندارد که آن کار انجام می شود” ، پرهیز می‌نمایید ؟

در صورتی که پاسخ تو به سوالات فوق مثبت می باشد، اهداف تو واقعی می باشد. پهناور و بزرگ‌ترین آزمون جهت سنجش اهداف مارکتینگ ، مشخص کردن اعتبار اهداف می باشد. آیا به اهداف خود نظر دارید؟ باورپذیری چیزی می باشد که تو را به سمت موفقیت سوق می‌دهد. باورپذیری به معنای باورپذیر بودن اهداف توسط دیگران نیست ، بلکه آن پرسش را گفتن می‌نماید که آبا خود تو به اهداف مارکتینگ خود باور دارید ؟ تو بایستی و حتما آن هم‌ها را باور داشته باشید، زیرا تو  هستید که بایستی و حتما انگیزه تکمیل کارتان را بایستی و حتما داشته باشید. اهداف مارکتینگ خود را بنویسید. ثبت اهداف به تو اجازه می‌دهد تا آنان را ردیابی، ارزیابی ، مقدار و اندازه‌گیری و همچنین مدیریت نمایید. ترکیبی از اهداف ساده‌تر و همچنین کوچک، پایه‌گذار اهداف بلند پروازانه و همچنین چالش برانگیز می باشد. به روش ذاتی، لیست هدف تو ترکیبی از آن دو نوع هدف خواهد بود.

اولویت‌بندی اهداف مارکتینگ

هنگام و زمانی که فردی به اولویت‌بندی می‌اندیشد، معمولا فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن می‌کند که “مهم‌ترین چیز چیست؟” یا “چه چیزی بهترین بازده را در کوتاه‌ترین مدت ‌زمان برایم ساخته یا ایجاد می‌نماید؟” آن نحوه نگرش خوب می باشد، زیرا به روش مداوم در مورد آن دو هدف  ( هدف ساده / هدف چالشی ) و همچنین سطح اهمیت آنان  و همچنین چگونگی اولویت‌بندی آنان بایستی و حتما فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن نمایید. اولویت‌بندی مرتبط با تمرکز می باشد. نوبت کار روی کدام هدف می باشد ؟ نوبت کدام هدف می باشد تا از منابع اختصاص یافته بهره بری و استفاده نماید؟ در صورتی که به تا حال یک هدف را بر هدف غیره ای ترجیح داده‌اید، دائما به آن معنا نیست که آن هم هدف مهم‌تر بوده می باشد. بایستی و حتما همچنین و علاوه بر تمرکز بر تکمیل،  به سطح اهمیت آن هم هدف نیز توجه نمایید. آن بدان معنی نیست که بایستی و حتما در یک زمان همه اهداف را در دست اقدام قرار داد. در محیط پر حیا هوی امروز، چندوظیفه یا چند هدف بودن ، یک امر عادی می باشد. مدیریت هم‌زمان اهداف و همچنین فعالیت‌های متنوع و گوناگون و مختلف می‌تواند تمرکز و همچنین منابع را به عنوان عوامل پیشرفت هدایت نماید. همه چیز بایستی و حتما از چشم‌انداز و همچنین مأموریت  نهاد نشاءت یابد. بنابراین مطمئن شوید که اهداف بازاریابی تو اهداف بالاتر و همچنین اساسی‌تری  زیرا و به درستی که چشم‌انداز و همچنین مأموریت پشتیبانی می‌نماید.وقت آن هم می باشد که تعریف اهداف، استراتژی‌ها و همچنین تاکتیک‌ها مشخص می شود. در اینجا آن می باشد که چگونه کار می‌کند :

  • هدف  Goal  :  دامنه وسیعی از اقدامات را شامل می‌می شود.

  • هدف Objective :  یک هدف خاص و همچنین مشخص که زمان‌بندی‌شده می باشد و همچنین بخشی از goal می باشد

  • استراتژی Strategy  : مسیر موفقیت‌آمیز دستیابی به هدف objective می باشد.

  • تاکتیک Tactic  : آن وظیفه و همچنین عمل ملموس و همچنین ویژه جهت انجام کاری می باشد.

اهداف بازاریابی اهداف مارکتینگ marketing goals اهداف مارکتینگ ( اهداف بازاریابی ) چیست؟ چگونه به اهداف مارکتینگ دست یابیم ؟

 مثال :

  • Goal  : بهبود شرایط سلامت عمومی بدن
  • Objective : کاهش مقدار و اندازه و میزان کلسترول تا ۱۵ قسمت و بخش تا سه ماه بعدی
  • Strategy : خوردن غذاهای سالم و همچنین مناسب جهت قلب
  • Tactic :  ثبت‌نام در کلاس پیلاتس جهت ۶ هفته

اهداف مارکتینگ

آن هم‌روش که گفته شد، برنامه جذاب و جالب و خوب‌های بازاریابی پهناور و بزرگ بر اساس از اهداف پایه‌ای تهیه می‌شوند که مهم‌ترین نیازهای کسب‌وکارتان را نشان می‌دهد. ولی باید توجه داشت واقعا چگونه اهداف مارکتینگ را به درستی مشخص کردن نماییم؟ از روی تجربه می‌توانم بگویم که اهداف مشترک بسیاری در بین کسب‌وکارهای حاضر در یک صنعت مشخص وجود دارد.

افزایش فروش

هدف تمام تلاش‌های بازاریابی تو، افزایش فروش می باشد. افزایش فروش یک هدف چالش‌برانگیز جهت مدیران بازاریابی که چرخه فروش طولانی دارند – در آن حالت، اغلب ما به عنوان مشاور مدیریت فروش ، پیشنهاد می‌نماییم که “شاخص‌های پیشرو در رشد” را انتخاب نمایند . بنابراین می‌قدرت موفقیت‌های خود را از لحاظ دخل و درآمد یا مثلا تعداد پیش‌فروش را ( بر اساس مدل کسب‌وکار خود ) مقدار و اندازه‌گیری نمایید.

افزایش تعداد مشتری راغب ( افزایش فرصت‌های فروش )

در صورتی که نیت و اراده دارید مقدار و اندازه و میزان اثربخشی بازاریابی خود ارزیابی نمایید، بایستی و حتما به نتایجی که پیش‌تر از چرخه فروش حاصل‌شده می باشد ، نگاهی بی اندازید. در صورتی که تعداد مشتریان راغبleads  را مقدار و اندازه‌گیری می‌کنید، بهتر می باشد یک معیار مناسب مانند تعداد مشتریان راغب مورد اثبات و یا تایید واحد بازاریابی (MQLs) یا تعداد مشتریان راغب مورد تائید ابتدایی و اولیه واحد فروش (SALs ) را انتخاب نمایید ، زیرا تعداد مشتریان راغبی که مشخص کردن صلاحیت نشده‌اند ، می‌تواند تو را به اشتباه بی اندازد و همچنین آن عدد را یک موفقیت تصور نمایید . ارزیابی فرصت ، پیرامون اعداد از پیش تائید شده ، به واقعیت نزدیک‌تر می باشد.

جذب مشتریان جدید

جذب مشتریان جدید، یک هدف والا ، جهت هر نوع کسب‌وکاری می باشد ، صرف‌نظر از آنچه به اشخاص یا شرکت‌ها می‌فروشید. درحالی‌که آن روش آسان به نظر می‌رسد ، ولی باید توجه داشت بسیاری از شرکت‌ها حتی جهت مشخص کردن منطقی تعداد مشتریان جدید خود نیز دچار مشکل خواهند بود.

نرخ از دست رفتن مشتری ( یا حفظ مشتریان )

یکی از مهم‌ترین شیوه‌های مقدار و اندازه‌گیری‌های موفقیت فروش در اهداف مارکتینگ در بلندمدت، مشخص کردن تعداد مشتریان از دست رفته می باشد یا تعداد مشتریان باقی مانده می باشد. مثلا : ۹۵٪ از مشتریان را حفظ و همچنین یا ۵٪ از مشتریان از دست رفته‌اند. در سراسر دنیا از مدل توزیع SaaS جهت آن منظور بهره بری و استفاده می‌می شود.( دسترسی مشتری به نرم‌افزار از طریق وب تحت سرویس ها و خدمات فضای ابری. اپ‌های گوگلی جز همین سیستم خواهند بود ).

بهره بری و استفاده از تکنیک‌های فروش حرفه‌ای ( فروش اکثرا و بیشتر در زمان فروش ، فروش به مشتریانی کنونی )

در صورتی که هم اکنون مجموعه‌ای از مشتریان را دارید یک روش عالی جهت رشد ، فروش اکثرا و بیشتر به همین مشتریان کنونی می باشد ، یا فروش محصولات و همچنین سرویس ها و خدمات جدید به مشتریان موجود می باشد. ارزیابی انجام یا عدم انجام آن روش افزایش فروش به سطح تجربه و مهارت بالا قوه فروش و همچنین مقدار و اندازه و میزان بلوغ نهاد بستگی دارد.

افزایش سطح آگاهی

شاید آنکه بگویم ، افزایش سطح آگاهی ، موجب بهبود اهداف مارکتینگ تو می‌گردد ، کمی آسان به نظر آید، ولی باید توجه داشت به تو قول می‌دهم که مقدار و اندازه‌گیری آن هم خیلی زیاد چالش‌برانگیز می باشد. در صورتی که مقدار و اندازه‌گیری سطح آگاهی هدف شماست، بایستی و حتما یک شاخص پس نتیجه آن می شود که‌ای جهت مقدار و اندازه‌گیری مقدار و اندازه و میزان آگاهی فرد در نظر گیرید، مثلا تعداد مشتری حاصل از بازاریابی درون‌گرا، ترافیک روی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید یا نظرات مثبت مشتریان در فضای وب در خصوص انتخاب شرکت تو . مقدار و اندازه‌گیری نهایی آن سطح آگاهی به یک بررسی در خصوص افزایش سطح آگاهی مستلزم و نیاز دارد.

افزایش رضایت مشتری

در طول سال شمسی‌ها، بازاریابان به‌روش فزاینده‌ای مسئول افزایش رضایت مشتری بوده‌اند – به خصوص در صورتی که تیم بازاریابی هرگونه مسئولیتی در مورد تولید نیز بر عهده داشته می باشد. در پس نتیجه آن می شود که برنامه جذاب و جالب و خوب‌هایی مانند بازاریابی مشتری یا بازاریابی حمایت از مشتری ، اکثرا و بیشتر رایج شدند. رایج‌ترین شیوه اندازی گیری رضایت مشتری، نمره NPS می باشد که سطح وفاداری در ارتباط و رابطه بین مشتری با شرکت را می‌سنجد ، ولی باید توجه داشت همچنین می‌توانید از سایر ابزارهای نظرسنجی را بهره‌برداری گیرید.

ارائه یک محصول یا راهکار جدید

ارائه راه‌حل‌های جدید به بازار به رشد کسب‌وکار تو کمک می‌نماید – تیم بازاریابی محصول، اغلب مسئول مدیریت معرفی و همچنین راه‌اندازی آن راه‌حل‌ها در بازار خواهند بود. مراقب باشید که موفقیت خود صرفا به راه‌اندازی محصول گره نزنید – در عوض، بایستی و حتما یک شاخص در مورد پذیرش بازار، مثل سوالات مطرح‌شده، نظرات، مشتریان راغب ، یا فروش محصول جدید، را با توجه به طول دوره‌فروش انتخاب نمایید.

برندینگ مجدد ( برندسازی مجدد ) یا جایگاه یابی مجدد

جایگاه یابی مجدد موفق یا برندسازی مجدد موفق شرکت و همچنین یا محصول می‌تواند موجب افزایش رشد کسب‌وکار گردد. در صورتی که نخواهید که جهت خود عدد سازی نمایید تا خود را خوشحال کنید، بایستی و حتما معیارهایی جهت ارزیابی موقعیت خویش داشته باشید . مثلا جایگاه جدید در رسانه‌ها (به عنوان شاخص پیشرو)، آگاهی از برند و همچنین یا رشد افزایش‌یافته.

افزایش ترافیک وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید

گاه ، هدف‌گذاری تو خیلی ساده مشخص کردن می‌می شود ( مثلا افزایش بازدید وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید ) . در آن نوع از هدف‌گذاری ، شاخص‌های کیفی خیلی مهم خواهند بود. ترافیک واقعی ، نرخ ماندگاری روی وبسایت و مرکز خبرهای جدید ، نرخ تغییر پیدا کردن مشتری راغب به خریدار یا شاخص‌های مشابه ، موجب می‌می شود که اشخاص مناسب را به وبسایت و مرکز خبرهای جدید خود جذب نمایید.

 

امیدوارم که توانسته باشم تا اهداف مارکتینگ را تا جای ممکن معرفی نمایم.

 

مباحث و مطالب مرتبط :

  • تفاوت برنامه جذاب و جالب و خوب بازاریابی با طرح کسب‌وکار
  • پیاده سازی برنامه جذاب و جالب و خوب بازاریابی موفق
  • برندینگ مجدد در شرکت‌های کوچک

نوشته اهداف مارکتینگ ( اهداف بازاریابی ) چیست؟ چگونه به اهداف مارکتینگ دست یابیم ؟ اولین بار در تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT. پدیدار شد.

%name اهداف مارکتینگ ( اهداف بازاریابی ) چیست؟ چگونه به اهداف مارکتینگ دست یابیم ؟
منبع
جدید و تو و تازه ترین آموزش ها در باره بازاریابی : اهداف مارکتینگ ( اهداف بازاریابی ) چیست؟ چگونه به اهداف مارکتینگ دست یابیم ؟

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

آمیخته بازاریابی ۴V – آمیخته بازاریابی بر اساس ارزش

آمیخته بازاریابی ۴V – آمیخته بازاریابی بر اساس ارزش آمیخته بازاریابی ۴V آمیخته بازاریابی بر اساس ارزش ۴V …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال پیامک بلک لیست