سه شنبه , مرداد ۳۱ ۱۳۹۶
خانه / بازاريابي / بازاریابی شبکه ای چیست ؟

بازاریابی شبکه ای چیست ؟

بازاریابی شبکه ای چیست ؟

 

Your Network Marketing Plans بازاریابی شبکه ای چیست ؟

 

 

 

 

 

MLM مخفف بازاريابي چند سطحي است كه بعضی مواقع بازاريابي شبكه اي نيز نامیده مي شود. همـان طوري كه از نام آن پيدهست چند لایه زیاد از افرادو بازاريابي يك محصول برای رساندن آن به استفاده كننده بر عهده دارند. يك نماينده فشیوه ( که گاها  توزيع كننده و‌ عضو و‌ وابسته و مشاور و یا شريك نامیده خواهد شد ) علاوه بر جذب مشتريان و‌ آموزش نيروهاي تازه وارد را در جهت جذب مشتريان به عهده دارد.

بازاريابي شبکه ای در واقع هدف همه شركتهاست(هم شركتهاي داراي بازاريابي شبکه ای و شركتهاي فاقد آن). چنانچه شما شنيديد كه يك شركت با سابقه اعلام كرد ” در صورت معرفي يكي از دوست ها تان به ماو در خريد بعدي از تخفيف برخوردار شويد” اين همـان بازاريابي چند سطحي است . انجمن هاي سلامت ي و‌آژانس املاكو شركتهاي رابطه تلفني و صنايع بسیار ديگري از اين شیوه استفاده مي كنند. مشاغل تخصصي ( پزشكان و دندانپزشكان و حسابداران ) مرگ و زندگـی شان به مشتریاني بستگی دارد كه آنها را به ديگران معرفي مي كنند. تمام اين مشاغل بسادگي کوشش مي كنند تا مشتريان کنونی شان تبليغ و بازاريابي محصولات و خدمات آنها را براي مشتريان بالقوه انجام دهند.

شركت های سنتي

در شركت فاقد سيستم بازاريابي شبکه ای و مدير و نمايندگان فشیوه بوسيله شركت استخدام مي شوند. اين نوع شركت براي استخدام نمايندگان فشیوه به دليل كمبود منابع مالي كه شركت بايد بعنوان حقوق پرداخت كند و همچنين تعداد افرادي كه مدير فشیوه قادر به بكارگيري و پوشش دادن آنههست دارای محدودیت است . زماني كه مدير فشیوه بدليل افزايش سایز کارها قادر به اداره امور نباشد و شركت مجبور به استخدام مدير ديگري در كنار مدير قبلي و يا ارتقاء يكي از نمايندگان فشیوه به مدير مي شود. اين حالت بازاريابي “چند عرضي ” گفته مي شود و چونكه شركت در مقايسه با حالت چند سطحي تنها بطور افقي گسترش پيدا مي كند در حالي كه در بازاريابي شبکه ای سازمان بصورت عمودي رشد مي كند.

شركت بازاریابی شبکه ای

Network Marketing بازاریابی شبکه ای چیست ؟

يك شركت MLM ابتدا با ثبت نام فردي كه قادر به جذب مشتريان و نمايندگان فشیوه باشد كار را شروع مي كند. اما هر يك از نمايندگان حق ایـن انتخاب را دارند تا خود را به يك مدير تبديل کنندو شخصی كه خود توانایی جذب نماينده فشیوه را دارا باشد.

يك شركت MLM کمیسیون پرداخت مي نمايد و نه حقوق ثابتو بنابراين در اين شیوه شركت محدوديتي براي جذب مدير و نماينده فشیوه ندارد. اين حالت بدليل گسترش سريع شمار نمايندگان فشیوه آموزش ديده براي شركت بسيار سودمند است . اين مورد همچنين براي نمايندگان فشیوه سودمند هست به اين دليل كه درآمدشان محدود به ميزان فشیوه خودشان نيست بلكه آنها همین طور از سایز فشیوه ساير نمايندگان درصد فشیوه دريافت می كنند.

در واقع   MLM يكي از پنج روشي هست كه شركتها براي فشیوه و توزيع محصول یا خدماتشان به مشتريان استفاده مي کنند . تمامي شركتها ( چه شركت هاي MLM و چه شركت هاي سنتي ) در يك خصوصیت با يكديگر مشترك می باشند ؛ آنها محصول يا خدماتي را ارائه مي دهند كه سبب بهبود زندگي استفاده كننده مي شود. مادامي كه يك شركت داراي يك چنين محصول يا خدمتی باشد نيازمند اين می باشند كه آنرا بطور وسیع معرفي كنند. آنها اين عمل را بوسيله توزيع آن انجام مي دهند. توزيع يك محصول عبـار ت هست از يافتن و رساندن محصول بدست مشتريان. بطور كلي پنج شیوه عمده براي توزيع يك محصول يا خدمات وجود دارد:

۱- فروشگاه در معرض دید ۲- پست مستقیم ۳- بازاریابی تلفنی ۴- ایـن ترنت ۵- بازاریابی شبکه ای

هر يك از پنج شیوه فوق مي تواند از تكنيكهاي شیوه ديگر براي يافتن مشتريان استفاده كند. بدين معني كه شیوه خرده فروشي تنها محدود به مراجعان بودن ي نيست.خرده فروشي همچنين مي تواند در راديو و‌تلویزيون و‌ روزنامه ها و‌مجلات و نامه رسانان ( كارت پستال و‌ تراكت و غيره) نگاه ها را به سوي مغازه جلب نمايد.اين مي تواند منجربه افزايش مراجعه بودن ي اشخاص به مغازه شما بشود.

بطور مشابه يك توزيع كننده در يك شركت بازاريابي شبکه ای مي تواند از چند يا همه چهار شیوه ذكر شده در بالا مشتري پيدا كند و درست به همـان حد كه از طريق دوست ها و آشنايان مشتري جذب مينمايد. اما مالك يك خرده فروشي مي تواند به دوست ها و آشنايانش در مورد مغازه اش توضيح دهد.

پس بازاريابي شبکه ای چيست؟مهمترين موضوع براي درك اين هست كه توزيع هر محصولي به معني شناساندن محصول است . بازاريابي شبکه ای و ساير روشهاي عمده توزيع يك محصول حقيقتاً روشهايي می باشند كه براي شناساندن محصول بكار مي روند.

0sneymq3ql7y بازاریابی شبکه ای چیست ؟

 MLMیک شیوه مهم و بنیادی است

اساساً شیوه بازاريابي شبکه ای يك شیوه خارق العاده است . منظور از واژه اساسي و بنيادي اين هست كه چنانچه شما همه اين توضيح و تفسيرها را كنار بزنيد و تنها به آن از جنبه مفهومي نگاه كنيدو خواهيد ديد كه اين ناب ترين شيوه براي معرفي محصول به استفاده كننده هست و همچنين ناب ترين شيوه براي پرداخت انعام . اينجا به دلايل آن اشاره مي كنيم:

۱- در مفهوم اساسي آن يك فرد تجربه يك محصول يا خدمت ارزشمند را با ديگري به اشتراك مي گذارد( نه به اين دليل كه آنها سود مي برندو بلكه به اين دليل كه محصول ارزشش را دارد) . ” من ازش خوشم اومده و‌ممكنه تو دوستش داشته باشي”.و اين درست و خالصانه است .

۲- فرد ايده يك خريد را با ديگري به اشتراك مي گذارد. تاريخچه كسب و كار از همين جا شروع شده هست : من كسب و كار مورد علاقه ام را پيدا كرده ام و شايد تو دوست داشته باشي با من در آن شريك باشي.” اين درست و خالصانه است .

۳- شخصي كه تجارتي را با ديگري به اشتراك مي گذارد تنها زماني سود خواهد برد كه افرادي كه با او تجارت را شريك مي شوند نيز سود ببرند و اين فراتر از وظيفه استو‌كه درست و خالصانه است .

اين سه دليل مفاهيم اساسي و بنيادي بازاريابي چند سطحي می باشند و كاملاً روشن و واضح مي باشند.

چنانچه شما به هسته اصلي بازاريابي سنتي برسيد خواهيد ديد كه يك فرد آگهي را مي نويسد و ۹۸ درصد افرادي كه آن را مي بينند به آن توجهي نمي كنند. ( يك بازارياب عالی تنها ۱۰ درصد جواب دريافت مي كند و كه متوسط آن ۲ درصد است . )

چنانچه نگاهي به اطراف بياندازييد خواهيد ديد كه در شیوه بازاريابي سنتي چه کوشش هايي براي معرفي محصول به مشتري انجام مي شود و خواهيد ديد كه چه منابع و فعالی تهايي كه تلف مي شوند. حال آيا مي توانيد تصور كنيد شهري را كه در آن اثري از تبليغات نيست چقدر تميز خواهد بود؟ تصور كنيد تعداد درختاني كه به نام تبليغات استفاده مي شوند و موادي كه بعنوان زباله در زمين رها مي شوند.

تاریخچه شکل گیری بازاریابی شبکه ای

به گفته اکثر متخصصین مفهوم بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحیو سابقه ای تقریباً ۷۰ سـال ه دارد. از دهه ۳۰ میلادی بازاریابی شبکه ای در آمریکا شکل گرفت و اکنون با تحول در شیوه ها و ساختارها به زبان مشترک تجارت تبدیل شده است . جذاب هست بدانید قدیمی ترین نمونه کار در بازاریابی شبکه ای بر خلاف تصور اکثر اشخاص مربوط به اقتصاد آزاد اروپا و آمریکا نیست؛ بلکه به پیش از زمان شوروی کمونیستی و اقتصاد بسته اش باز می گردد. بر طبق نوشته هایی که از پرلمانو ریاضیدان روسی برجای ماندهو در روسیه در سـال های قبل از حکومت شوروی کسانی بودند که برای فشیوه کالاهای خود دست به اقدامات ویِژه ای می زدند. مثلاً در روزنامه ها و مجله های پرتیتراژ آگهی هایی به ایـن شکل می دادند: دوچرخه با ۱۰ روبل! هرکس می تواند با پرداخت ۱۰ روبل مالک دوچرخه شود. به جای ۵۰ روبل تنها ۱۰ روبل! شرایط خرید به طور رایگان در اختیار شما گزاشته خواهد شد. اما برای متقاضیان در مقابل ۱۰ روبلی که پرداخت می کردندو دوچرخه ای فرستاده نمی شد بلکه ۴ بلیت به آن ها داده می شد که هر یک از آن ها را به یکـی از آشنایان خود می فروختند و ۴۰ روبل باقیمانده به ایـن ترتیب جمع می شد و بایستی به مؤسسه تحویل داده می شد تا دوچرخه برای آن ها فرستاده شود. اما واقعاً قیمت دوچرخه برای خریدار ۱۰ روبل تمام می شدو چون ۴۰ روبل بقیه را از جیب خود نپرداخته بود. به ایـن ترتیب یکـی از قدیمی ترین کار ها در ایـن زمینه حدود یک قرن پیش در روسیه تزار شکل گرفته است . با تاریخچه ذکر شده حال ایـن سؤال مطرح خواهد شد چه کسی آغازگر بازاریابی شبکه ای بوده است . در جواب به ایـن سؤال اکثر تاریخ نگاران پیشرفته توافق دارند که Nutrilite که حالا زیر مجموعه Amway استو اولین شرکت mlm  بوده است . در تاریخچه ای که در مجله سبک زندگـی با نتورک مارکتینگ منتشر شده استو کارل رن بورگ به عنوان پدر نتورک مارکتینگ معرفی شده است . در سـال ۱۹۱۵و وقتی که رن بورگ در چین با سمت علت فشیوه یک کارخانه کار می کردو هم­وقت دربـار ه اثرات رژیم و تغذیه بر روی سلامت ی تحقیق می کرد. او وقت ی به ایالات متحده بازگشت به تحقیقاتش ادامه داد و در سـال ۱۹۳۴ شرکت California vitamins را تأسیس کرد که فروشنده مکمل هایی غذایی و مولتی ویتامین بود؛ در سـال ۱۹۳۹ ایـن شرکت به Nutrilite products تغییر نام داد. رن بورگ به همراه دکتر کاسبری و لی می تینگر در سـال ۱۹۴۵ یک طرح بازاریابی چند سطحی را به ایـن شرکت اضافه کردند و بدین ترتیب نتورک مارکتینگ پا به عرصه وجود گذاشت.

در سـال ۱۹۴۹و ریچ دوس و جی ون اندل کار خود به عنوان توزیع کننده را در شرکت Nutrilite شروع کردند. ایـن دو با همکاری یکدیگـر به یک تیم موفق تبدیل شدند و در سـال ۱۹۵۷ با ایـن هدف که بتوانند به مردم پایه گذاری تجارت شخصی را آموزش دهندو شرکت نتورک مارکتینگ خودشان با نام The American way association را پایه گذاری کردند که بعدها به Amway مشهور شد. تا قبل از انتها سده بیستم ایـن شرکت ۳ میلیون نمایـن ده فعال در ۸۰ کشور جهان را جذب کرد. بعد از شرکت Amway شرکت های دیگـر کم کم پا به عرصه وجود گذاشتند.

منبع : سامانه اطلاع رسانی فشیوه مستقیم – وزارت صنعت و معدن و تجارت ( mlmbook.ir)

درباره ی poria biglari

مطلب پیشنهادی

تفاوت برنامه جذاب و جالب و خوب بازاریابی با طرح کسب‌وکار چیست ؟

تفاوت برنامه جذاب و جالب و خوب بازاریابی با طرح کسب‌وکار چیست ؟ تیم مشاوران …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *