سه شنبه , مهر ۴ ۱۳۹۶
خانه / طراحي سايت / براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

چرا سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 
نحوه ها تغییر میکنند طرح ها( Design ها) می آیند و میروند، ولی طراحی بصری اصول مهم آن تغییر چندانی در ۵۰ سال قدیم نداشته است. چنانچه آخرین روش ها در طراحی چاپ، نسبت حاشیه ها (در طراحی کتاب)، طراحی وب سایت، ساختار شبکه ای (grid) یا هر جنبه دیگری از طراحی را نگاه بکنید متوجه میشوید که همه آنها بر پایه یکسری اصول قدیمی مثل قانون سوم و نسبت طلایی استوار می باشند . برای دستیابی به علت این موضوع خوب است چند مثال از تکنولوژی های طراحی که بسرعت افزایش کرده و هنوز به طریقی به ریشه های وابسته هستند را، ارزیابی کنیم .

 

13 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 
 

BOOK Margins (حاشیه بندی کتاب) :

 
در چند سال قدیم کتاب ها فناوریهای خواندن کتاب دستخوش تحولات بسیار بسياري شده اند اما روش تعیین حاشیه برای کتاب تا به امروز تغییر نکرده است. با اهمیت نیست که رسانه در دست شما روی کاغذ چاپ شده باشد یا تبدیل به یک کتاب الکترونیکی شده باشد. تعیین کردن فضای حاشیه مناسب برای هر نوع رسانه نوشتاری، ضروری است. شما باید برای حاشیه های کناری، شرح تصاویر، شماره صفحه غیره فضای کافی در نظر بگیرید. خوانش یک متن در بهترین حالت تنها زمانی میسر می شود که بین هر یک از اجزای صفحه به میزان کافی فضای خالی (Navigate Space) وجود داشته باشد. در زیر نمونه از چگونگی تعیین حاشیه صفحه برای کتاب را میبینید که با مصرف از ترکیب چند زاویه مختلف بدست آمده است .

 

1 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 
از گوشه بالای هر صفحه شروع به کشیدن خط میکنیم از گوشه پایین در مقابل آن خارج می شویم پس خطی به شکل ضربدر روی کل صفحه ایجاد میکنیم برای درک بهتر شکل زیر را ببینید :

 

2 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 
یک خط عمودی در جایی که دو خط یکدیگر را قطع میکنند میکشیم

 

3 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 
در وهله بعد با کشیدن خطوطی مورب از بالا پایین خط عمود ی که کشیدیم رسم میکنیم نقطه تقاطع خط مورب با خط اصلی که قبلا کشیده بودیم (دایره قرمز) نقطه شروع محتوای صفحه ما است .

 

4 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 
بدین ترتیب شروع به کشیدن خطی فرضی از نقطه شروع تا تقاطع بعدی با خط مورب میکنیم ادامه می دهیم مانند شکل زیر .

 

5 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 
این همان روشی است که برای ایجاد نظم بصری در صفحات سالهاست که مورد استفاده قرار میگیرد.

 

قانون یک سوم :

 
قانون یک سوم، از حدود به دو قرن پیش یا حتی بیشتر، وجود داشته است. این قانون برای اولین بار در سال ۱۷۹۰ ثبت کشف شد امروزه هنوز به عنوان یکروش کاربردی برای ترکیب بندی بطور وسیع از آن مصرف میکنیم. این قانون بسیار آسان است و راحتترین راه برای تعیین نقطه کانونی تصویر نیز است . شما میتوانید این قانون را به هر شکل یا جهتی از یک عکس یا طرح اعمال بکنید .

 

6 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 
برای اجرای قانون سوم تصویر یا طرح را انتخاب بکنید آنرا به سه بخش مساوی به صورت عمودی و افقی تقسیم نمایید اکنون شما ۹ بخش مساوی از طرح خود را دارید که در آن نقاط تلاقی خطوط عمودی و افقی را نقاط کانونی تصویر می گویند

 

7 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 
پس عکس را طوری برش بزنید که مورد اصلی تصویر شما روی یکی از چهار نقطه کانونی بیفتد. حال میتوانید فرق زیبا یی شناختی دو عکس را قبل بعد از اعمال قانون یک سوم مشاهده بکنید

 

8 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 

قانون هیک طراحی وب وب سایت :

 
مدت زمان صرف شده جهت انتخاب مورد از منو بستگی به چگونگی سازماندهی ارائه آن دارد. کار شما زمانی سخت تر می شود که هیچ ریتم و نظمی در نحوه انتخاب و چینش آن منو در کار نباشد. به مثال زیر توجه بکنید ، در این وب سایت تعداد بسیار بسیاری مورد برای گزینش وجود دارد حال فرض بکنید شما برای اولین بار وارد این وب سایت شده اید و بدنبال مورد ویِژگزینشه هستید مطمئنا بین این تمام مورد گیج میشوید.

 

9 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 
وبسایت ebay ومسائل ارائه شده در آن را در زیر میبینیم ،شما هر چیزی در ebay را با کمترین اطلاعات ارائه شده و بیشترین سازماندهی براحتی میتوانید پیدا بکنید .بسياري از های دقیق فکر شده در پس طراحی این وب وبسایت وجود دارد ،به نوار جستجو بزرگ در وسط صفحه توجه بکنید شما براحتی می توانید مورد مورد نظر را در آن تایپ وآن را جستجو نمایید . چنانچه ترجیح می دهید از طریق منو وب سایت را مرورکنید آنرا میتوانید در سمت چپ بصورت کاملا طبقه بندی شده بیابید . حال تصور بکنید که ebay تمام اقلام موجود خود را در صفحه اصلی قرار میداد ،قانون هیک دقیقا در اینجا بکار می آید چون فرایند گزینش را با استفاده از دسته بندی کردن موضوعات و قرار دادن مورد های ارتباط با یکدیگر در دسته بسیار آسان می نماید . این قانون زمانی مهمتر می شود که طرح شما بصورت LandScape باشد که در آن وجود اطلاعات و لینکهای خیلی میتواند منجر به کاهش تاثیر گذاری کارایی لازم شود .

 

10 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 

قانون Fitt و طراحی وب وب سایت :

 
قانون Fitt میگوید که جایی که شما برای شروع جستجو در سایت گزینش میکنید به اندازه بزرگی منو بستگی دارد. هر چه منو بزرگتر باشد جذابیت بصری آن به همان اندازه بیشتر می شود اما تا وقتی که اندازه آن از میزان معمول بزرگتر نباشد که در اینصورت به همان نسبت اثر آن کم می شود . این قانون همچنین این واقعیت را که شما هیچ نمی توانید معین بکنید که کاربر دقیقا پیمایش را از کجا شروع می نماید را پوشش میدهد اما اکثرا حرکت اولیه آنها بستگی به اندازه منو در صفحه دارد.

 

نسبت طلایی :

 
نسبت طلایی برای مدت زمان بسیار بسياري در اطراف ما وجود داشته شما میتوانید نمونه های بسیار بسياري از آنرا در طبیعت اطراف خود پیدا بکنید . حتی آن را می توانید در آثار هنری مشهور ی مثل مونالیزا بیابید. نسسبت طلایی تعیین کننده بهترین زیبا ترین ترکیب بین نواحی مختلف طرح است که ما آنرا امروزه در طراحی های مدرن وب وب سایت می بینیم. فرض بکنید شما وب سایت با عرض ۱۰۲۴px دارید اگر عرض وب سایت را بر ۱٫۶ تقسیم کنیم میزان ۶۴۰px بدست می آید که منطقه قرار گرفتن Content یا محتوای وبسایت است .حال چنانچه ۶۴۰ را از ۱۰۲۴ کسر کنیم میزان ۳۸۴ را داریم که عرض ایده آل برای نوار کناری با استفاده از قانون طلایی است .

 

11 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 
در زیر نمونه از وب وب سایت که ساختار پایه آن بر طبق نسبت طلایی است را میبینیم . همان گونه که میبینید قانون نسبت طلایی تنها برای معین کردن نوار کناری بکار نمی رود بلکه آنرا می توان برای تعیین کردن محل قرار گرفتن محتوای وب وب سایت نیز بکار برد ،منطقه آبی رنگ در زیر منطقه محتوای اصلی است که در آن منوی اصلی گنجانده شده و همچنین تبلیغات کوچکی در پایین صفحه ،در منطقه نارنجی هم که بخش های ثانویه از وب سایت در آن قرار دارد می توانیم آیکون های شبکه های اجتماعی فروشگاه غیره را ببینیم.

 

12 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 
وب سایت تلفن همراه آمریکا هم بر پایه نسبت طلایی طراحی شده مد نظر داشته باشید به چگونگی قرار گرفتن تلفن ها در راستای این نسبت همين طور این نکته را در نظر داشته باشید که چطور با شکستن این نسبت (قرار دادن چهار باکس در پایین صفحه) هنوز میتوان طرحی منسجم هم تراز با دیگر عناصر داشت.

 

13 براي چه سبک طراحی از قدیم تا به حال تغییر نکرده است؟

 

نتیجه :

 
ممکن است طراحی در ۵۰ سال قدیم از نظر سبک تغییراتی داشته باشد اما اصول مهم آن هنوز پا بر جاست . نسبت طلایی ،Fitt ،قانون هیک قانون سوم هنوز بطور وسیع مورد استفاده قرار میگیرند .اینآموزش ها بر طبق نسبت های ریاضی بدست آمده اند و هنوز هم بهترین دستورالعمل برای بدست آوردن بهترین نتایج در هنرهای بصری می باشند سبکهای نو بر اصول بدست آمده در صدها سال پیش می باشند شما نیز در طرح های خود از این قوانین پیروی میکنید یا به وسائل های مدرن مثل سیستم grid قالبهای آماده بسنده میکنید؟

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

آموزش برنامه جذاب و جالب و خوب محتوا در وبسایت و مرکز خبرهای جدید ساز (قسمت و بخش ۳)

آموزش برنامه جذاب و جالب و خوب محتوا در وبسایت و مرکز خبرهای جدید ساز …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *