پنج شنبه , شهریور ۲۷ ۱۳۹۹
خانه / بازاريابي / خلق ارزش جهت مشتریان – ۳۰ روش خلق ارزش جهت مشتری

خلق ارزش جهت مشتریان – ۳۰ روش خلق ارزش جهت مشتری

خلق ارزش جهت مشتریان – ۳۰ روش خلق ارزش جهت مشتری

خلق ارزش جهت مشتریان – ۳۰ روش خلق ارزش جهت مشتری

من سالهاست که در دنیای بازاریابی دیجیتال غوطه خورده ام و همچنین در صورتی که فردی یا شخصی از من سؤال کند ، “نقطه شماره یک در مورد موفقیت در تولید محتوای / موفقیت در رسانه های فرهنگی و اجتماعی چیست ؟” به آن مورد اشاره خواهم نمود :

مواردی که گفتن می نمایم شاید ساده و همچنین حتی پیش پا افتاده بنظر آید – به نظر برسد ، ولی باید توجه داشت کاملاً درست و همچنین به جا خواهند بود. هر پیامی که جهت مخاطب از طریق برندینگ ارسال میشود، تنها و فقط معرفی برند نیست ، بلکه بخشی از جنگ در حال انجام ما جهت جلب توجه می باشد. و همچنین جهت پیروزی در آن هم جنگ ، تو بایستی و حتما بتوانید ارزش فوق العاده ای به مشتری ارائه نمایید.

سوال : خلق ارزش جهت مشتری چگونه رخ میدهد ؟

خود سوال خیلی پیچیده تر از آن هم می باشد که به نظر می آید .به نتایج بعضی تحقیقات اشاره خواهم نمود تا به بفهمیم که خلق ارزش جهت مشتری چگونه رخ میدهد.

Creating Customer Value هرم خلق ارزش جهت مشتری خلق ارزش جهت مشتریان – 30 روش خلق ارزش جهت مشتری

۳۰ روش خلق ارزش جهت مشتری

در وبسایت و مرکز خبرهای جدید دانشگاه هاروارد به یک مقاله جذاب و جالب برخوردم که توسط آقای المکویست و همچنین همکارانش نوشته شده می باشد.

در آن مقاله جامع در خصوص هرم مازلو و همچنین سلسله مراتب نیازها به عنوان ویژگی اساسی تصویر برند اشاره شده می باشد.

نتایج دهه ها بررسی و همچنین تجربه آن نویسندگان نشان داده که ۴ طبقه ( دسته ) ارزش جهت مشتری وجود دارد که هرکدام شامل زیر شاخه هایی می باشد که کلا  می قدرت به ۳۰ روش جهت مشتری ساخته یا ایجاد ارزش نمود.

۴ دسته اساسی در خلق ارزش جهت مشتری

  • اصولی و کاربردی Functional : کیفیت محصول، خدمت یا برند
  • احساس Emotional : شیوه ای که یک محصول ، خدمت یا برند توسط مشتری حس میشود
  • تغییر در زندگی Life-Changing : شیوه ای که محصول ، خدمت یا برند زندگی مشتری از تغییر میدهد.
  • اثر فرهنگی و اجتماعی Social Impact : شیوه ای که محصول ، خدمت یا برند موجب تغییر زندگی دیگران میشود.

آن محققین معتقدند که هر یک از منابع خلق ارزش در آن ۴ دسته میتوانند موجب به محصول یا خدمت اضافه شوند و همچنین باعث ساخته یا ایجاد اشتیاق جهت مشتری گردند.

هرگونه تغییر جزئی میتواند باعث افزایش شناخت مشتری از برند گردد.

گنجاندن ارزشهای موجود در آن لیست در قول برند یا پیشنهادات فروش میتواند باعث تمایز کسب و همچنین کار یا ساخته یا ایجاد ارتباط و رابطه عمیق با مشتری ، افزایش سطح شناخت و همچنین یا افزایش وفاداری به برند گردد.

اثر فرهنگی و اجتماعی :

  • خود متعالی

تغییر زندگی :

  • امید دادن
  • خود واقعی را نشان دادن
  • انگیزه
  • ارث بری
  • وابستگی / تعلق

عاطفی/ احساسی :

  • اضطراب را کاهش می دهد
  • به من پاداش می دهد
  • نوستالژی
  • طراحی / زیبایی شناسی
  • نشان دهنده ارزش
  • سلامتی
  • ارزش درمانی
  • تفریحی و سرگرم شدن
  • جذابیت
  • دسترسی را فراهم می کند

اصولی و کاربردی :

  • باعث صرفه جویی در وقت می می شود
  • ساده می کند
  • پول سازی میکند
  • خطر را کاهش می دهد
  • سازماندهی می کند
  • ادغام می می شود
  • وصل می می شود
  • تلاش کمتری مستلزم و نیاز می باشد
  • از دردسرها جلوگیری می کند
  • هزینه را کاهش می دهد
  • کیفیت
  • تنوع
  • جذابیت حسی
  • اطلاع می دهد

بهره بری و استفاده از آن عناصر و همچنین پیدا کردن آن هم در حوزه مدیریت برند خیلی زیاد حیاتی می باشد .

ما در بحث تداعیات برند با تعداد بسیاری از عناصر سرو کار داریم که بعضی از آنها جزء همین موارد خلق ارزش خواهند بود.

شاید در زمانی که آن منابع خلق ارزش جهت مشتری را میخواندید به دنبال آن بودید که ببینید که کدام یک در شرکت ، محصول یا خدمت تو نیز هست.  ولی باید توجه داشت به آن راحتی ها هم نیست.

بگذارید مثال بزنم .

فرض کنید که تو در بانکی در نزدیک محل زندگی حساب باز کردید . من از تو میپرسم  : چرا اینجا حساب باز کردی ؟

تو : خوب راحت بود.

کلمه “راحت” اینجا به همراه ترکیبی از واژه هایی به ذهن تو می آید  که زیر مجموعه دسته اصولی و کاربردی در آن هرم خلق ارزش مشتری دیده میشود  :

  • موجب صرفه جویی در وقت ، جلوگیری از دردسر ، ساده سازی و همچنین تلاش کمتری مستلزم و نیاز می باشد

در مثالی دیگر :

فرض که تو از پاساژ پایتخت در تهران یک دوربین کنون گرانقیمت خریداری کرده اید. در صورتی که در مورد کیفیت محصول صحبت کنید.

یعنی کیفیت تصویر آن هم عالی می باشد

آن یعنی تو در حال صحبت در مورد دسته تغییر زندگی صحبت میکنید.

  • خود واقعی را نشان دادن

ناشی از غرور در خصوص مالکیت دوربینی می باشد که عکاسان مشهور جهت چند دهه از آن هم بهره بری و استفاده کرده اند.

هرچه ارزش خلق  شده جهت مشتری اکثرا و بیشتر ، بهتر

شرکت مشاوره Bain در تحقیقی نشان داده می باشد که چگونه آن ارزش ارتباط معنایی با عملکرد شرکت دارند :

نتایج آن بررسی نشان داده می باشد که هرچه تعداد آن عناصر خلق ارزش جهت مشتری از لیست فوق اکثرا و بیشتر باشد ، بهتر می باشد.

شرکتهایی که بتوانند حداقل چهار عنصر از لیست خلق ارزش جهت مشتری را جهت محصول ، خدمت یا کالای خود ساخته یا ایجاد نمایند ، به روش متوسط مقدار و اندازه و میزان خوشحالی و همچنین رضایت مشتریانشان ۳ برابر شرکتهایی که تنها و فقط روی یک خلق یک ارزش جهت  مشتری متمرکز شده اند و همچنین ۲۰ برابر شرکتهای که هیچ ارزشی جهت مشتری ساخته یا ایجاد ننموده اند.

پس ساخته یا ایجاد ارزش جهت مشتری ، هر چه اکثرا و بیشتر ، بهتر – اگرچه از مدیران ایران خودرو  یا سایپا در صورتی که بپرسید حتما خواهند گفت :  با کمک متخصصین خود توانسته اند حدود ۱۰۰ تا ارزش جهت محصول خود ساخته یا ایجاد کنند.

بایستی و حتما بدانید که رسیدن به ۳۰ عنصر از آن ۴ دسته تقریبا نشدنی می باشد، ولی باید توجه داشت تا جای ممکن بایستی و حتما به دنبال ساخته یا ایجاد آن هم باشید.

حتی در تحقیقی مجزا در مورد برند اپل ، تنها ۱۱ از ۳۰ عنصر ساخته یا ایجاد کننده ارزش جهت مشتری پیدا شده می باشد.

توجه نمایید که بایستی و حتما عناصر خود را به صورت استراتژیک انتخاب کنند.

یافته دوم تحقق Bain آن بود که که شرکتهایی که به خوبی روی چندین عنصر کار می کنند ، با سرعت بیشتری نسبت به دیگران دخل و درآمد کسب می کنند.

شرکت هایی که چهار یا اکثرا و بیشتر از عناصر خلق ارزش جهت مشتری را کسب کرده اند ، رشد دخل و درآمد آنها چهار برابر اکثرا و بیشتر از شرکت هایی می باشد که تنها و فقط شامل یک عنصر بوده اند.

بعضی عناصر خلق ارزش جهت مشتری از سایرین مهمتر خواهند بود.

در تمام صنایع مورد مطالعه ، Bain  به آن پس نتیجه آن می شود که رسیده می باشد که کیفیت درک شده توسط مشتری اکثرا و بیشتر از سایر عناصر بر سطح طرفداری مشتری تاثیر می گذارد.

محصولات و همچنین سرویس ها و خدمات بایستی و حتما به حداقل سطح معینی از کیفیت برسند و همچنین هیچ عنصر غیره ای نمی تواند کمبود خیلی زیاد مهم آن عنصر خلق کننده ارزش جهت مشتری را جبران نموده یا پوشش دهد.

بعد از کیفیت ، تشخیص با ارزش ترین عناصر به نوع صنعت بستگی دارد.

به عنوان مثال :

در مواد غذایی و همچنین نوشیدنی ، جذابیت حسی رده دوم بعد از کیفیت به خود اختصاص داده می باشد.

در بانکداری، دسترسی و همچنین وراثت (سرمایه گذاری مناسب جهت نسل های بعدی) عناصر مهم خواهند بود.

در واقعیت و حقیقت ، وراثت در سرویس ها و خدمات اقتصادی و مالی به روش کلی خیلی زیاد مهم می باشد ، زیرا ارتباط بین پول و همچنین وراثت می باشد.

جذابیت گسترده تلفن های هوشمند به خاطر ارائه چندین عنصر ارزش شامل کم کردن زحمت ، صرفه جویی در وقت ، اتصال ، ادغام ، تنوع ، تفریحی و سرگرم شدن ، دسترسی و همچنین سازماندهی ناشی می می شود.

تولید کنندگان آن محصولات – اپل ، سامسونگ و همچنین ال جی – بالاترین رتبه های ارزشی را در تمام شرکت های مورد مطالعه کسب کردند.

در صورتی که به آن فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن میکنید که چگونه بایستی و حتما جهت محصولات و همچنین سرویس ها و خدمات خود ارزش آفرینی نمایید ، میتوانید از سرویس ها و خدمات مشاوره برندینگ ما بهره بری و استفاده نمایید.

۵
/
۵
(
۱۲

امتیاز

)

نوشته خلق ارزش جهت مشتریان – ۳۰ روش خلق ارزش جهت مشتری اولین بار در شرکت مشاوره مدیریت IranMCT. پدیدار شد.

منبع
برترین آموزش ها در باره بازاریابی : خلق ارزش جهت مشتریان – ۳۰ روش خلق ارزش جهت مشتری

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI چیست ؟

نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI چیست ؟ نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی Marketing ROI  چیست ؟ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال پیامک بلک لیست