چهارشنبه , آذر ۱ ۱۳۹۶
خانه / سئو و بهينه سازي / سئو به چه معناست؟

سئو به چه معناست؟

واقعا seo به چه معناست؟
search engine optimization seo سئو  به چه معناست؟

ممکن است از دیدن تیتر این نوشته تعجب کرده باشید! قطعا پیش خودتان گفتید که چگونه می‌شود ندانیم seo چیست و بلاگ تو را این تمام مدت بخوانیم؟ با اهمیت نیست که شما تازه‌کار هستید یا چند سال است که دارید seo را انجام می‌دهید. از شما دعوت (خواهش) می‌کنم تا این نوشته را بخوانید!

بسیار از ما هر روز با سئو و مفاهیم مربوطه‌اش سر و کله می‌زنیم. ممکن است اولین چیزی که با شنیدن کلمه بهینه سازی به ذهن ما می‌رسد، این است که بهینه سازی مخفف جمله Search engine optimization است. اما واقعا یعنی چه؟ باید تحت‌الفظی آن را ترجمه کنیم و انجام دهیم؟ نه.

سئو یک تکنیک و یکروش نیست! بلکه سئو علم است. تخصص است به کسی که آن را انجام می‌دهد، سئوکار، کارشناس سئو یا مشاور بهینه سازی می‌گویند.

تعریف درست‌تری از سئو

راستش اول بگذارید بگوییم که تعریف ما و بسیار ‌های دیگر از سئو چیست! سئو یک تخصص است که به افزایش بازدیدکننده‌ هدفمند شما از موتورهای جست‌وجو یاری می‌کند. در این فرایند، تجربه کاربری، محتوا، بک‌لینک‌ها، شبکه‌های اجتماعی مباحث فنی مثل سرعت ساختار وب سایت دخیل هستند . بیشتر قوانین سئو بوسیله گـوگل معین می‌شوند و دیگر موتورهای جست‌وجو قوانینی شبیه به گوگــل دارند.

گوگــل برای رتبه بندی صفحات از بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف استفاده می‌کند این فاکتورها هر روز در حال تغییر هستند . به طوریکه الگوریتم‌های گوگل در هر سال حداقل ۵۰۰ بار توسط مختصصین بخش‌های مختلف گوگــل ظهور می‌شوند.
چگونه باید سئو را انجام دهیم؟

راستش بهینه سازی قبلا بسیار ساده‌تر از الان بود. قبلا هر چند سال آپدیت بزرگ برای الگوریتم‌های گـوگل می‌آمد و چیز خاصی را تغییر نمی‌داد. اما از زمانی که آپدیت ‌هایی همچون پاندا، پنگوئن اخیرا مرغ مگس‌خوار به این الگوریتم‌ها اضافه شده‌اند جریان کمی تفاوت کرده . راستش چیزی عوض نشده است! قبلا گـوگل می‌گفت که وب سایت شما باید محتوای بهتر ی داشته باشد، قبلا هم می‌گفت که نباید بک‌لینک‌های غیرطبیعی داشته باشید، اما نمی‌توانست این مسائل را به درستی تشخیص دهد بسیار کم پیش می‌آمد که یک سایت پنالتی شود. اما هم اکنون گوگــل دارد به بلوغ می‌رسد و می‌تواند بفهمد که چه محتوایی ضعیف است و چه محتوایی قوی‌تر. می‌تواند بفهمد که چه کسی بک لینک خریده است و چه کسی لینک‌هایش طبیعی است. بهینه سازی همان است، فقط دیگر گوگل گول نمی‌خورد.

بهینه سازی را باید از قبل از این که سایت شروع به کار نماید شروع کرد؛ طراحی و ساختار وب سایت باید بر طبق قوانین تجربه کاربری باشد تا دسترسی کاربر به صفحات مختلف زجرآور نباشد! کاربر باید بتواند در کمتر از ۴ کلیک به محتوای مورد نظرش برسد الکی در صفحات و آرشیو‌های وبسایت نچرخد. صفحات وب سایت نباید تبلیغات آزاردهنده داشته باشند. در اینجا سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا کاربران می‌توانند صفحات قدیمی وبسایت من را سریع پیدا کنند؟ کاربر می‌تواند با یک نگاه بفهمد که سایت شما و آن نوشته در چه موردی است؟

در وهله بعد باید با تولید محتوای بهتر ، لینک‌های بهتر دریافت کنیم و به لینک‌بیلدینگ طبیعی بپردازیم. لینک‌ها هنوز بخش مهمی از seo هستند خواهند بود! لینک‌ها پل ارتباطی سایت‌ها هستند اعتبار از طریق لینک‌ها بین صفحات مختلف در جریان است.

بعد از تولید محتوا لینک‌بیلدینگ باید در بازه‌های معین سایتتان را ارزیابی بکنید و مطمئن شوید که سایتتان همواره بهینه خواهد ماند و مسائل اقطعا لی‌اش رفع می‌شوند.

باید آمار سایتتان را همواره مانیتور بکنید ٬ تحلیل داده‌های به دست آمده عملا معین کننده‌ جریان حرکتی شماست. اگر کارها را درست انجام داده باشید باید افزایش را در آمار مشاهده بکنید . چنانچه آمار شما با تمام تغییرات ثابت است و یا حتی افت در آن مشاهده می‌کنید پس کار شما دارای نقصی است و باید جلوی ضرر را بگیرید.

صبر کن! همش که گفتی کاربر؟ پس موتورهای جست‌و‌جو چی؟

این روزها قوانین گوگل به سمت معیارهای که با تجربه کاربری گره خورده حرکت می‌کنند، گوگل بر طبق قوانینش معین می‌کند که آیا این صفحه رضایت کاربران را در پی خواهد داشت یا خیر. پس در وهله اول بدانید که آیا کاربر از حضـور در سایت شما راضیست طراحی وب سایت شما به او یاری می‌کند تا به چیزی که می‌خواهد سریع‌تر برسد؟

هم اکنون باید ببینیم که آیا وب سایت شما به درستی کدنویسی شده است؟ آیا در سایتتان لینک شکسته دارید یا نه؟ محتوای مرتبط و خوب دارید؟ آیا محتوایی که ایجاد کردید بهینه است لینک‌های داخلی‌اش به کاربر یاری می‌کند تا بین صفحات به بهتر ی جابه‌جا شود؟ آیا متاتگ‌های صفحات به درستی تعریف شده‌اند؟

با انتشار آپدیت مرغ مگس‌خوار، گـوگل درک بهتری از کلمات کلیدی پیدا کرده است. گوگل سعی می نماید عبارات مفهوم آن‌ها را بفهمد. کاربران از گوگل آموزش ی می خواهند. گـوگل هم تمام سعیش بر این است که بهترین نتیجه بهترین جواب را به کاربرانش بدهد. گوگل زمانی وبسایت شما را رفیق خواهد داشت که شما هم بهترین جواب را به سوالات کاربرانش بدهید.
تنها سئو کافیست؟

چند سال پیش بهترین کانال بازاریابی اینترنتی سئو بود؛ اما الان هم هست ولی کانال‌های دیگری مثل فیلم جذاب ، شبکه‌های اجتماعی و.. هم افزایش خوب ی داشته‌اند نمی‌شود از آنها چشـم ‌پوشی کرد. جالبی جریان این است که تمام کانال‌های مختلف بازاریابی آنلاین با در رابطه می باشند و می‌توانند به اصلاح یک‌دیگر به صورت مستقیم و غیرمستقیم یاری کنند.

چنانچه کمی به این مساله فکر کنیم متوجه خواهیم شد که در نهایت این تنها رنکینگ سایت نیست که حائز ارزش است. فرض بکنید وبسایت شما با کلمات کلیدی مورد نظر در صفحه اول نتایج جست‌وجو نمایش داده می شود و ترافیک ورودی قابل توجه ی دارد اما وقت ی که به برنامه تحلیل آنالیز سایت مراجعه می‌کنید متوجه می‌شوید که نرخ Bounce Rate سایت شما بالای هفتاد درصد است. یعنی بیش از ۷۰ درصد بازدیدکنندگان وبسایت شما به محض بازدید از وبسایت شما یا از سایت شما خارج شده‌اند یا به نتایج جستجو بازگشته‌اند. وقت ی کاربر بعد از بازدید از وبسایت شما و بدون بازدید از صفحات سایت شما به نتایج جستجو بازگردد به آن Pogo-Sticking گفته می‌شود که می‌تواند برای موتورهای جستجو یک سیگنال بد از جانب سایت شما باشد. چون شما نتوانستید مساله کاربر را حل بکنید کاربر برای جستجوی بیشتر پیدا کردن جواب مناسب دوباره به صفحه‌ی جستجو بازگشته است.

همواره این را در نظر داشته باشید که گوگل در حال حاضر از الگوریتم یادگیری ماشین یا Machine Learning Algorithm مصرف می‌کند و با مصرف از آن توانسته به پیشرفت های قابل توجه ی در بسياري از کار های خود دست پیدا نماید . تمام بخش ‌های وب سایت شما از کدهای HTML و CSS گرفته تا فایـل های جاوا اسکریپتی که مصرف می‌کنید به همراه محتوای وبسایت شما مانند قطعات پازل زیر ذره‌بین کنار یک‌دیگر قرار می‌گیرند از فیلتر الگوریتم‌های پیچیده گوگــل عبور می‌کنند.

هدف ما از نوشتن این پست، یادآوری مسائل ی بود که ممکن است فراموششان کرده ‌ایم. ممکن است یآدم ان رفته است که نباید تعاریف را به نفع خودمان تغییر دهیم. نباید به مشتریانمان بگوییم که شما بدون خدمات ما از بین خواهید رفت! نباید به مشتریانمان بگوییم که سئو فقط بک لینک است و بدون آن شما به هیچ‌جا نخواهید رسید. بیایید برای پول گرفتن از مشتریانمان به آنها وعده‌های الکی ندهیم. بیایید واقعیت‌ها را بگوییم. چگونه می‌توانیم به طور مثال به صاحب یک وب سایت مربوط به لوازم آزمایش بعضی بگوییم که شما سایتتان هر روز بالای ۱۰ هزار ورودی گـوگل خواهد داشت و رتبه الکسای شما به زیر ۳۰۰-۴۰۰ ایران خواهد رسید؟ سرجمع جست جوی این عبارات به ۱۰۰۰بار در روز می‌رسد که چنین وعده‌هایی می‌دهیم؟ واقعا بازارهدف (آنلاین و آفلاین) این مساله به ۱۰۰ هزار نفر در کل کشور می‌رسد؟

بیایید برای رسیدن به هدفی که داریم تلاش کنیم در آرزوهایمان زندگی نکنیم. سئو علم دانش هست پیش نیاز مصرف از هر علمی کسب اطلاعات صحیح از خصوصیات و اصول آن است. هرچیزی محدودیتی دارد و بیشتر از آن تلاش کردن، تنها هدر دادن است. بله اینترنت هم محدود است. سایت شرکت ی شما هیچ‌گاه بازدیدش به وبسایت دانلود موسیقی نخواهد رسید. چون بازار هدف شما بسیار بسیار کوچک‌تر از یک وب سایت موسیقی است. بیایید با دانستن این فرق ‌ها، رضایت خودمان را از نتیجه seo کم نکنیم.

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چگونه جهت وبسایت و مرکز خبرهای جدید خود بک لینک بگیریم؟

چگونه جهت وبسایت و مرکز خبرهای جدید خود بک لینک بگیریم؟ لینک های موجود در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *