سه شنبه , آذر ۲۰ ۱۳۹۷
خانه / بازاريابي / سه لایه درک برند (Brand Perception)

سه لایه درک برند (Brand Perception)

سه لایه درک برند (Brand Perception)

تیم مشاوران مدیریت ایران :

در صورتی که به دنبال برند و همچنین جایگاه آن هم در شرکتتان هستید، بایستی و حتما گفت که برند راهی جهت ساخته یا ایجاد تمایزی مناسب در کالا و همچنین سرویس ها و خدمات می باشد. با آن برند، قادرید که محصول خود به بالاترین نرخ ممکن بفروشید.

Brand Perception درک برند سه لایه درک برند (Brand Perception)

 ولی باید توجه داشت شاید آن سوالات در ذهنتان باشد :

– مشتری، به برند من چگونه می‌نگرد؟
– مشتری، چه درکی از برند من داشته می باشد ؟
– مشتری، چه شناختی از برند من به دست آورده می باشد ؟
– مشتری، چه برداشتی از برند من دارد ؟

 

ولی باید توجه داشت در صورتی که به عمق مفهوم “درک برند” (شناخت برند) Brand Perception بخواهیم دست‌یابیم، بایستی و حتما به‌صورت یک پیاز به آن هم نگاه کنیم.

زیرا شامل لایه‌هایی می باشد که آن لایه‌ها در کنار یکدیگر معنی درستی از شناخت برند به ما خواهند داد. هر لایه از آن مفهوم مختص بخشی از مخاطبان برند می باشد. پس مدیران برند جهت تحریک مخاطبان گوناگون مستلزم و نیاز به انجام کارهای متفاوتی در هر لایه درک برند دارند.

در ادامه در خصوص سه لایه درک برند توضیحاتی ارائه خواهیم نمود. معتقدم که  کار روی لایه‌ها،مهم‌ترین فعالیت جهت شناخت برند توسط مخاطب می باشد. هر لایه شامل پوسته‌ای نازک می باشد که می‌تواند بر لایه دیگر تاثیر گذارد و همچنین یا از لایه‌ای دیگر تاثیر پذیرد.

۱- لایه معنای فرهنگی Cultural
2- لایه معنای تیم فرهنگی و اجتماعی Community
3- لایه معنای فردی Individual

۱- لایه معنای فرهنگی Cultural

آن یک مفهوم خیلی زیاد گسترده می باشد که نشان می‌دهد که هر مصرف‌کننده کدام برند را جهت کدام نوع از عملکردش تحسین مینماید. جهت مثال، برندی که در خصوص مبارزه با نژادپرستی تلاش می‌کند، سعی دارد به فرهنگ جاری آن هم جامعه وارد می شود. شهروندان و مردم شهر در زمان به یادآوری آن هم، به یاد نحوه کارکرد فرهنگی آن برند خواهند افتاد.

برندها گاه در همکاری با اشخاص مشهور در تبلیغات و همچنین برندسازی خویش، به دنبال نفوذ به فرهنگ‌عامه شهروندان و مردم شهر خواهند بود. تا به بخشی از آن فرهنگ تغییر پیدا کردن شوند. بعضی از برندها به‌گونه‌ای عمل نموده‌اند که نه‌تنها و فقط بر فرهنگ‌عامه تأثیرگذار بوده‌اند، بلکه به بخشی از آن هم فرهنگ تغییر پیدا کردن‌شده و همچنین آن هم فرهنگ را غنی‌تر، به‌روزتر و همچنین یا گسترده‌تر نموده‌اند. برندهایی نظیر گوگل، مایکروسافت و همچنین اپل در شکل دادن جهان کنونی خیلی زیاد موثر بوده‌اند و همچنین اوضاع کنونی ذهن‌ها را خلق نموده‌اند.

۲- لایه معنای تیم فرهنگی و اجتماعی Community

شاید لایه تیم فرهنگی و اجتماعی به نظر آید که بایستی و حتما بخشی از لایه معنای فرهنگی باشد، ولی باید توجه داشت با توجه به اهمیت یک تیم فرهنگی و اجتماعی در یک جامعه، بایستی و حتما آن هم را به‌صورت مجزا دید.

جهت مثال، ایتالیاهای مقیم نیویورک، شامل یک فرهنگ خاص در داخل یک فرهنگ پهناور و بزرگ‌تر به بنام فرهنگ نیویورکی خواهند بود. البته بایستی و حتما توجه نمایید که تیم فرهنگی و اجتماعی حتما به یک جغرافیای خاص وابسته نیستند. مثل فرهنگ جاری در بین طرفداران موتور هارلی دیویدسون. پس صحبت در خصوص تیمی از اشخاص می باشد که شامل همکاران، باشگاه، هدف، تفریحی و سرگرم شدن یا علاقه مشترک خواهند بود.

دیگران به آن اشخاص به‌عنوان یک قبیله می‌نگرند، زیرا اتحاد اشخاص درون تیم فرهنگی و اجتماعی را خیلی زیاد محکم می‌دانند. ازآنجایی‌که هر فرد از اشخاص پیرامون خویش تاثیر بیشتری می‌پذیرد،پس اشخاص با کشف نقاط مشترک با بعضی اشخاص خاص، راحت‌تر از آنان الگوبرداری می‌نماید.

جهت مثال در صورتی که فرد ورزشکاری که به تا حال با جامعه طرفداران برند ردبول برخورد ننموده می باشد را در نظر گیرید، در صورتی که او همچنین نقاط مشترکی مانند علاقه به ورزش، باحال بودن، تنوع‌پذیری، ریسک‌پذیری و همچنین موسیقی با آنان داشته باشد، به‌راحتی به آن جامعه جذب‌شده و همچنین پذیرای فرهنگ آن هم برند خواهد شد. فرهنگی که با سایر برندهای ممکن می باشد خیلی زیاد متغایر و متفاوت باشد. تمام آن جوامع گوناگون اقتدار و قدرت ارائه برندهای متغایر و متفاوت و همچنین تاثیری گذاری بر درک مخاطب از برند را دارا می‌باشند.

در آن لایه، بسیاری از برندها هنوز نتوانسته‌اند جامعه‌ای قوی ساخته یا ایجاد نمایند ولی باید توجه داشت برندهایی نظیر هارلی و همچنین اپل موفق بوده‌اند.

 

۳- لایه معنای فردی Individual

اثر ساخته یا ایجاد انگیزه بر مصرف‌کننده ناشی از معنای فردی، خیلی زیاد اکثرا و بیشتر از اثر معنای جمعی می باشد. هرچند که دامنه اثر آن هم کوچک می باشد، ولی باید توجه داشت نتایج آن هم خیلی زیاد موثرتر و همچنین بزرگتر می باشد.

برند بایستی و حتما به‌مقدار و اندازه کافی شامل وجه تمایز و همچنین یا مزیت‌های رقابتی باشد تا توسط اشخاص به‌راحتی شناسایی می شود تا بتوان بالاترین را نرخ بر آن هم گذاشت. آن وجه تمایز ممکن می باشد خیلی زیاد خاص باشد و همچنین یا خیلی زیاد بی‌اهمیت، حتی جهت فردی که در حال خرید آن هم برند می باشد، ولی باید توجه داشت درهرصورت آن وجه تمایز وجود دارد.

در صورتی که تو مدیر بازاریابی، مدیریت برند یا حتی مشاور بازاریابی هستید بایستی و حتما به آن لایه‌ها خیلی زیاد اهمیت دهید.

خیلی زیاد مهم می باشد که بازاریابان با به اشتراک گذاردن و همچنین ترویج فرهنگ برند در لایه‌های فرهنگی و همچنین فرهنگی و اجتماعی، به دنبال تعریف و همچنین تثبیت شخصیت برند در نزد مخاطبان برند باشند. ولی باید توجه داشت آن به معنای عدم توجه به لایه معنای فردی نیست.

جهت موفقیت ، بایستی و حتما تجربه مخاطب را نسبت به مزیت‌های برند شکل داد.

 تیم مشاوران مدیریت ایران : مباحث و مطالب آن وبسایت و مرکز خبرهای جدید شامل حمایت از حق مؤلف و همچنین مترجم می باشد و همچنین هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قوانین و قانونی دارد.

%name سه لایه درک برند (Brand Perception) %name سه لایه درک برند (Brand Perception)

%name سه لایه درک برند (Brand Perception)
منبع
بهترین آموزش ها در باره بازاریابی : سه لایه درک برند (Brand Perception)

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

آمیخته بازاریابی علی بابا Alibaba.com

آمیخته بازاریابی علی بابا Alibaba.com آمیخته بازاریابی علی بابا Alibaba.com آمیخته بازاریابی علی بابا را در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال پیامک بلک لیست