دوشنبه , شهریور ۲۴ ۱۳۹۹
خانه / بازاريابي / فرانچایز چیست ؟ فرنچایزر کیست ؟ [فرنچایز Franchise]

فرانچایز چیست ؟ فرنچایزر کیست ؟ [فرنچایز Franchise]

فرانچایز چیست ؟ فرنچایزر کیست ؟ [فرنچایز Franchise]

معنی فرانچایز چیست

فرانچایز که اصطلاح آمیانه ای جهت فرَنچایز یا فرانشیز می باشد به نوعی مجوز یا حق امتیاز جهت بهره بری و استفاده از برند دیگران گفته میشود.

فرانشیز (به فرانسوی: Franchise) یا فرَنچایز (انگلیسی)

حق امتیازی که یک طرف (Franchisee فرانچایزی – صاحب امتیاز) به طرف دیگر (Franchisor فرانچایزر- امتیاز گیرنده) اجازه می دهد تا به دانش ، فرآیندها و همچنین نشانه ها و علائم تجاری اختصاصی کسب و همچنین کار صاحب امتیاز دسترسی داشته باشد.

آن مجوز فرنچایز به طرف فرانچایزر اجازه دهد کالا یا خدماتی را تحت برند شرکت فرانچایز دهنده بفروشد.

در ازای گرفتن مجوز یا حق فرانچایز  از صاحب امتیاز ، فرانچایزی معمولاً هزینه ابتدایی و اولیه پیاده سازی و راه اندازی و همچنین صدور مجوز سالانه را به فرانچایزر پرداخت می کند.

فرنچایز یک سیستم بازاریابی می باشد که هدف آن هم ساخته یا ایجاد یک تصویر واحد در موردٔ محصولات یا سرویس ها و خدمات یک شرکت در ذهن مشتری می‌باشد.

کلا بحث فرانچایز مدلی جهت انجام تجارت می باشد. هنگامی که تو قرارداد فرانچایز را امضا مینمایید، عملا به صاحب امتیاز ، نام تجاری و همچنین سیستم تجاری را کسب و همچنین کار را کنترل میکند.

صاحب امتیاز به تو حق می دهد که مشاغل متناسب با سیستم خود را معمولاً جهت مدت زمان مشخصی مدیریت نمایید.

توافقنامه فرانچایز به تو می گوید که در پایان آن دوره چه اتفاقی خواهد افتاد ، و همچنین در بعضی موارد ممکن می باشد که نتوانید فرنچایز خود را حفظ کنید.

  1. امتیاز دهنده Franchisor : شرکت یا فردی می باشد که به غیره ای اجازه می دهد تا از برند یا سیستم خود جهت فروش چیزی بهره بری و استفاده کند.
  2. امتیاز گیرنده Franchisee : کسب و همچنین کاری که مجاز به بهره بری و استفاده از برند و همچنین سیستم Franchisor جهت فروش چیزی می باشد
  3. توافق نامه فرانچایز Franchise agreement : توافقنامه کتبی بین فرنچایزر و همچنین فرنچازی.

فرانچایز فرانشیز Franchise فرانچایز چیست ؟ فرنچایزر کیست ؟  [فرنچایز Franchise]

انواع فرانچایز

دو نوع متغایر و متفاوت از روابط حق امتیاز وجود دارد.

  • فرانچایز با فرمت تجاری

فرنچایز با فرمت تجاری  Business Format Franchising از انواع اکثرا و بیشتر شناخت شده می باشد.

در یک فرنچایز با فرمت تجاری ، صاحب امتیاز نه تنها نام تجاری ، محصولات و همچنین سرویس ها و خدمات خود ، بلکه یک سیستم کامل را جهت اداره تجارت در اختیار شرکت امتیاز گیرنده قرار می دهد.

صاحب امتیاز به روش کلی در انتخاب محل کسب و همچنین کار ، راهنماهای عملیاتی ، آموزش ، استانداردهای نام تجاری ، کنترل کیفیت ، استراتژی بازاریابی و همچنین پشتیبانی و همچنین مشاوره بازرگانی به امتیاز گیرنده کمک مینماید.

  • فرانچایز به شیوه سنتی

فرانچایز سنتی یا آن هم همکاری در توزیع کالا ، کمتر به صورت فرانچایز شناخته می می شود ، در کل فروش اکثرا و بیشتر در آن نوع همکاری مدنظر می باشد.

نمونه هایی از فرانچایز سنتی یا توزیع کالا را می قدرت در شیشه نوشابه سازی ، پمپ بنزین ، خودرو و همچنین سایر صنایع تولیدی یافت.

فرنچایز چگونه کار می کند

هنگامی که یک تجارت بخواهد سهم خود را در بازار افزایش دهد یا دامنه جغرافیایی خود را با هزینه کم افزایش دهد ، ممکن می باشد جهت محصول و همچنین نام برند خود فرانچایز ساخته یا ایجاد نماید.

فرانچایز سرمایه گذاری مشترک بین صاحب امتیاز ( فرانچایزر ) و همچنین امتیاز گیرنده ( فرانچایزی) می باشد.

فرنچایز یک روش خیلی زیاد محبوب جهت افرادی می باشد که جدید و تو و تازه شروع کار به کار نموده اند ، به ویژه جهت افرادی که مایل به فعالیت در یک صنعت کاملاً رقابتی مانند صنعت فست فود خواهند بود.

یکی از بزرگترین مزایای خرید فرانچایز آن می باشد که تو به نام تجاری یک شرکت باسابقه و همچنین مستقر دسترسی دارید ، به آن معنی که جهت رساندن نام و همچنین محصول خود به مشتریان نیازی به صرف منابع اکثرا و بیشتر جهت برندسازی ندارید.

اصول و همچنین مقررات فرانچایز

قراردادهای فرانچایز پیچیده می باشد و همچنین جهت هر یک از شرکت های حقوقی متغایر و متفاوت می باشد.

به روش معمول ، قرارداد فرانچایز دادن شامل سه دسته پرداخت می باشد که بایستی و حتما توسط صاحب امتیاز به فرانشیز پرداخت می شود.

ابتدا ، امتیاز گیرنده بایستی و حتما حق بهره بری و استفاده از برند را به صورت پیش پرداخت خریداری کند.

ثانیاً ، صاحب امتیاز معمولاً هزینه آموزش ، تجهیزات یا سرویس ها و خدمات مشاوره تجاری را از امتیاز گیرنده گرفتن می نماید.

سرانجام ، صاحب امتیاز حق امتیاز خود را به صورت یک عدد ثابت و همچنین یا درصدی از فروش تجارت به صورت سالیانه گرفتن می نماید.

توجه به آن نقطه مهم می باشد که قرارداد فرانچایز موقت ، مشابه اجاره یک کسب و همچنین کار می باشد و همچنین به معنای مالکیت دایم توسط امتیاز گیرنده نیست.

بسته به قرارداد فرانچایز، قراردادهای فرانچایز معمولاً از ۵ تا ۳۰ سال شمسی به طول می انجامد ، در صورت نقض یا فسخ زودرس قرارداد ، مجازات یا عواقب جدی به دنبال خواهد داشت.

نقاط نیرو و همچنین ضعف فرانچایز

سرمایه گذاری در فرانچایز مزایای بسیاری دارد و همچنین همچنین اشکالاتی نیز دارد. خرید برندهای مشهور مزایای دارد.

یک فرانچایز با یک شکل تجاری خاص شامل محصولات ، سرویس ها و خدمات ، حتی لباس فرم کارمندان و همچنین نام برند می باشد مانند مک دونالد.

بسته به نوع فرانچایز ، شرکت امتیاز دهنده ممکن می باشد پشتیبانی را در باره آموزش و همچنین برنامه جذاب و جالب و خوب ریزی اقتصادی و مالی یا حتی تأمین کننده ها ارائه دهند. ولی باید توجه داشت آن روش حمایتی موجب تضمین موفقیت نیست.

از معایب آن هم می قدرت به هزینه های سنگین شروع به کار و همچنین همچنین هزینه های مستمر حق امتیاز اشاره کرد.

جهت مثال، کل برآورد هزینه ای که جهت شروع فرانچایز مک دونالد بایستی و حتما هزینه می می شود از ۱ میلیون دلار تا ۲.۲ میلیون دلار می باشد.

طبق تعریف ، فرانچایز گیرنده بایستی و حتما به صورت دائم هزینه حفظ امتیاز فرانچایز را به شرکت صاحب امتیاز به صورت درصدی از فروش یا عددی ثابت پرداخت نمایند.

مقدار و اندازه و میزان حق امتیاز فرانچایز ( قسمت و بخش پرداخت به مالک برند بابت بهره بری و استفاده از حق فرانچایز ) می تواند از ۴٪ تا ۸٪ باشد.

از دیگر معایب آن هم می قدرت به عدم کنترل بر منطقه ای می باشد که در آن هم جا آن فرانچایز دایر میشود یا عدم امکان بروز خلاقیت در کالا یا سرویس ها و خدمات و همچنین همچنین کمبود قابل توجه گزینه های تأمین اقتصادی و مالی از طرف صاحب امتیاز اشاره کرد.

سایر عواملی که بر همه مشاغل تأثیر می گذارد ، مانند موقعیت نامناسب یا مدیریت نامناسب ، نیز میتواند از نقاط ضعف باشد.

فرنچایز در برابر استارتاپ

در صورتی که نمی خواهید ایده شخص غیره ای را جهت پیاده سازی و راه اندازی یک کسب و همچنین کار را مدنظر داشته باشید ، می توانید ایده خود را به کار بی اندازید.

در حالی که در صورتی که استارتاپ Startup خود را تأسیس نمایید ، شامل مزایای بسیاری می باشد، در عین حال چه از نظر پولی و همچنین چه از نظر فردی یا شخصی ، ریسک هایی نیز در خود دارد.

هنگام و زمانی که استارتاپ خود را شروع می کنید ، تنها هستید و همچنین چیزهای ناشناخته بسیاری در پیرامون تو می باشد.

آیا محصولات به فروش می رسد؟ آیا مشتریان آن هم محصول را دوست دارند؟ آیا به مقدار و اندازه کافی جهت بقای کسب و همچنین کار ، دخل و درآمد کسب خواهم کرد؟

همچنین ، مقدار و اندازه و میزان شکست استارتاپ ها زیاد می باشد.

در صورتی که مهمترین دلایل شکست استارتاپ چیست ؟ ( علت اصلی شکست استارتاپ ) را بررسی کردن نمایید.

آمار نشان می دهد که ۲۵٪ از مشاغل نوپا در سال شمسی اول زنده نمی مانند.

تقریباً ۹۰% استارتاپ ها در ۵ سال شمسی اول ، با شکست روبرو میشوند.

در صورتی که قرار می باشد تجارت تو دوام بیاورد ، تنها تو هستید که بایستی و حتما جهت تحقق آن هم تلاش نمایید.

جهت تغییر پیدا کردن رویای خود به واقعیت ، می توانید ساعات طولانی و همچنین سخت و همچنین بدون پشتیبانی یا آموزش تخصصی ، کار نمایید. در صورتی که آن کار را به تنهایی و همچنین بدون هیچ تجربه ای انجام دهید ، عرشه در مقابل تو قرار گرفته می باشد.

در صورتی که تحمل آن بار سنگین به نظر می رسد ، ممکن می باشد مسیر فرانچایز انتخاب عاقلانه تری باشد.

شهروندان و مردم شهر فرانچایز را خریداری می کنند زیرا آن مدل قبلا جواب خود را پس داده می باشد.

آن یک مدل کارآمد و همچنین آزمایش شده جهت پیاده سازی و راه اندازی یک تجارت موفق به کارآفرینان ارائه می دهد. همچنین از آنها خواسته می می شود تا مدل کسب و همچنین کار شخص غیره ای را اجرا کنند.

جهت افرادی که ایده بزرگی دارند و همچنین درک درستی از نحوه اداره یک کسب و همچنین کار دارند ، پیاده سازی و راه اندازی استارتاپ خود فرصتی جهت آزادی فردی یا شخصی و همچنین اقتصادی و مالی فراهم می کند.

اراده و تصمیم راسخ گیری در مورد مناسب بودن مدل انتخابی می باشد تنها کاری می باشد که تو می توانید انجام دهید.

مشاوره فروش

 مباحث و مطالب آن وبسایت و مرکز خبرهای جدید شامل حمایت از حق مؤلف و همچنین مترجم می باشد و همچنین هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قوانین و قانونی دارد.

۵
/
۵
(
۱

امتیاز

)

نوشته فرانچایز چیست ؟ فرنچایزر کیست ؟ [فرنچایز Franchise] اولین بار در شرکت مشاوره مدیریت IranMCT. پدیدار شد.

منبع
تازه ترین و جدیدترین آموزش ها در باره بازاریابی : فرانچایز چیست ؟ فرنچایزر کیست ؟ [فرنچایز Franchise]

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

خلق ارزش جهت مشتریان – ۳۰ روش خلق ارزش جهت مشتری

خلق ارزش جهت مشتریان – ۳۰ روش خلق ارزش جهت مشتری خلق ارزش جهت مشتریان …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال پیامک بلک لیست