جمعه , شهریور ۲۸ ۱۳۹۹
خانه / بازاريابي / قیف بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ ) Digital Marketing Funnel

قیف بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ ) Digital Marketing Funnel

قیف بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ ) Digital Marketing Funnel

قیف بازاریابی دیجیتال Digital Marketing Funnel

قیف بازاریابی دیجیتال چیست ؟

قیف بازاریابی دیجیتال Digital Marketing Funnel ابزاری می باشد که تو را در تحلیل آنکه در دنیای بازاریابی اینترنتی ( آنلاین ) ، چگونه و چطوری یک مشتری راغب به مشتری بالفعل تغییر پیدا کردن مشتری ، یاری میرساند.

مسیری که مشتری بایستی و حتما در قیف دیجیتال مارکتینگ طی نمایید :

  1. مشتری بالقوه ( آگاه )
  2. مشتری راغب ( پیشنهاد را درک نموده )
  3. مشتری بالفعل
  4. مشتری وفادار

Digital Marketing Funnel قیف بازاریابی دیجیتال قیف بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ ) Digital Marketing Funnel

بایستی و حتما بدانید که قیف بازاریابی دیجیتال ، بهترین ابزار جهت کنترل و همچنین مقدار و اندازه گیری هر مرحله از روند دیجیتال مارکتینگ می باشد.

در صورتی که با یک قیف بازاریابی یا قیف فروش سنتی آشنایی دارید ، مشکلی در کار با یک قیف بازاریابی دیجیتال خواهید داشت.

قیف بازاریابی دیجیتال مسیر خرید مشتری را ردیابی می کند و همچنین در هر مرحله نقشه ای از آن هم مرحله ارائه میدهد.

در اینجا به بررسی کردن آن قیف و همچنین تشریح از اجزای آن هم میپردازیم

میتوان از ابزارهای متفاوتی جهت ساده سازی و همچنین بهینه سازی فرایند بازاریابی دیجیتال بهره بری و استفاده نمود.

ابزارهایی مانند Hubspot یا Infusionsoft  که البته در ایران، بهترین ابزار Google Analytics می باشد.

حالا به صورت عملی به کل آن فرایند، نگاهی می اندازیم .

 

ابزار و همچنین کانال های قیف دیجیتال مارکتینگ

قیف بازاریابی دیجیتال (یا قیف فروش یا قیف بازاریابی) نقاط متنوع و گوناگون و مختلف وارد شدن مخاطبان هدف به یک صفحه وب یا پست رسانه فرهنگی و اجتماعی را زیر نظر میگیرد.

به سه قسمت و بخش تقسیم می می شود:

  1. بالای قیف (TOFU)

  2. وسط قیف (MOFU)

  3. پایین قیف (BOFU)

هدف تو بایستی و حتما آن باشد که بازدیدکنندگان آنلاین خود را به سمت انتهای قیف هدایت نمایید.

بنابراین بازدیدکنندگان به تدریج به سمت پایین و همچنین به سمت یک اقدام سودآور مانند خرید آنلاین یا ثبت نام در یک برنامه جذاب و جالب و خوب سوق پیدا می نمایند.

به آن فرآیند پرورش مشتری راغب ( پرورش لید )  میگوییم.

بگذارید نگاهی دقیق تر به قیف بیندازیم.

 

بالای قیف بازاریابی دیجیتال Top Of Funnel

همچنین به عنوان TOFU شناخته می می شود. قله بازاریابی دیجیتال تو جایی می باشد که قسمت و بخش عمده بازدید کنندگان ابتدا با نام تجاری آنلاین تو مواجه میشوند.

همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده می باشد ، اکثرا و بیشتر آن بازدید کنندگان از طرق زیر به وب وبسایت و مرکز خبرهای جدید تو وارد میشود :

  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

آنها به جستجوی اصطلاحات یا کلمات کلیدی ویژه ای که وب وبسایت و مرکز خبرهای جدید تو در آن هم رتبه بندی شده می باشد ، پرداختند و همچنین روی لینک ارائه شده توسط موتور جستجو کلیک کردند.

  • بازاریابی رسانه های فرهنگی و اجتماعی (SMM)

آنها از طریق یک رسانه فرهنگی و اجتماعی (به عنوان مثال فیس-بوک ، لینکدین ، توییتر و همچنین غیره) جذب شدند و همچنین روی پیوند آن هم کلیک کردند.

  • تبلیغات کلیکی (PPC)

 آنها روی یک تبلیغ آنلاین در شبکه Google AdWords یا یک آگهی در فیس-بوک یا سایر رسانه های فرهنگی و اجتماعی / تبلیغات آنلاین کلیک کردند.

نقطه اصلی در اینجا جذب علاقه مندترین بازدیدکنندگان از وب وبسایت و مرکز خبرهای جدید به خرید می باشد.

جهت آن کار ، مباحث و مطالب کوتاه ولی باید توجه داشت مفید مانند مقالات وبلاگ ، اینفوگرافیک و همچنین اسلایدها را بایستی و حتما بسازید که به نیازهای خاص مشتری توجه می نمایند.

توجه داشته باشید که معمولاً در آن مرحله درخواست خرید نداریم.

دلیل آن امر آن می باشد که بازدید کنندگان وب در قسمت TOFU قیف بازاریابی دیجیتال تو به احتمال زیاد نسبت به محصولات یا سرویس ها و خدمات تو نسبتاً سرد خواهند بود.

با آن حال ، تو می توانید اطلاعات تماس خود به نوعی در وب وبسایت و مرکز خبرهای جدید قرار دهید که بازدید کنندگان از TOFU به قسمت و بخش MOFU قیف بازاریابی دیجیتال انتقال دهد.

شاید اقداماتی مانند ثبت ایمیل جهت گرفتن مباحث و مطالب ارزشمندتر و همچنین مفیدتر مانند کتاب الکترونیکی ، اسلاید یا ویدیو آموزشی بتواند آن را انتقال را انجام دهد.

 

میانه قیف بازاریابی دیجیتال Middle Of Funnel

بر خلاف بازدید کنندگان TOFU ، افرادی که به لایه MOFU می روند ، معمولاً اکثرا و بیشتر روی ارتباط و رابطه خود با تو سرمایه گذاری می کنند.

غالباً ، اینان مشتریان راغبی خواهند بود که اراده و تصمیم راسخ گرفته اند با ارائه اطلاعات تماس خود (به روش معمول نام ، آدرس ایمیل و همچنین گاه به شماره های تلفن همراه) با ما ارتباط قویتر برقرار نمایند.

در عوض آن اطلاعات، مشتری به یک محتوای خاص دست پیدا مینمایند.

آن چنین محتوایی مانند یک آهنربای جهت مشتریان راغب می باشد.

نمونه هایی از چنین محتوایی که جهت جذب مشتریان راغب شامل موارد زیر می باشد:

کتابهای الکترونیکی –  ابزارها و همچنین قالبها – وبینارها یا سمینارها – White Papers – فیلم دیدنی و جذاب ها

در آن مرحله از قیف بازاریابی دیجیتال، تو در حال ساخته یا ایجاد یک جامعه قوی از مشتریان راغب هستید.

افرادی که می خواهند در خبرنامه تو عضو و همچنین به روزرسانی های تو را از طریق ایمیل گرفتن نمایند.

بعد از آن مرحله ، میتوان به تغییر پیدا کردن آن مشتریان راغب به مشتریان بالفعل و همچنین واقعی تغییر پیدا کردن نمایید. یعنی به پایین قیف بازاریابی دیجیتال.

 

پایین قیف بازاریابی دیجیتال Bottom Of Funnel

BOFU پایین ترین نقطه قیف می باشد.

بعد از جذب مشتریانی که تا آن حد علاقه خود را نشان داده و همچنین تا اینجا در مسیر قیف بازاریابی دیجیتال با برند تو همراه شده اند ، حالا بایستی و حتما راهی پیدا نمایید که آن مشتریان راغب را در همین مرحله به مشتریان بالفعل تغییر پیدا کردن شوند.

در آن قسمت و بخش از انواع بازاریابی را میتواند مورد بهره بری و استفاده قرار داد . مثل ایمیل مارکتینگ .

در اغلب موارد یک پیشنهاد دوست داشتنی و جذاب ، هدفمند و همچنین مرتبط میتواند سطح جذابیت را بالا ببرد مثل بهره بری و استفاده از دکمه “سفارش دهید” در ایمیل.

در آن مرحله ، کدام استراتژی های بازاریابی جهت تغییر پیدا کردن مشتریان راغب به مشتریان بالفعل مناسب می باشد.

  • تست مجانی و رایگان Free trials  :

آن مورد مناسب ارائه دهندگان نرم افزار می باشد ( البته همین کار باعث میشود که نرم افزار کرک می شود ). مدت زمان معمول یک تست مجانی و رایگان ۳۰ روزه می باشد. در اصل با دادن یک مهلت ۳۰ روز ، قلاب ماهیگیری را در دهان طعمه محکم مینمایید. بعد از اتمام دوره آزمایشی ، کاربر بایستی و حتما هر سال شمسی مبلغی را جهت بهره بری و استفاده از آن هم نرم افزار پرداخت نماید.

  • آنالیز آنلاین :

ابزارهای تحلیلی مجانی و رایگان مانند تحلیل وب وبسایت و مرکز خبرهای جدید یا تست های روانشناختی با ارائه ارزش واقعی به صورت مجانی و رایگان به مشتریان موجب جذب آنان می‌می شود.

تی سایتهای تفعل و فال گیری / تعبیر خواب نیز از همین تکنیک بهره بری و استفاده می نمایند.

با آن حال ، در مراحل بعدی ، یعنی بعد از درگیر کردن مشتری با سرویس ها و خدمات خود، بایستی و حتما راه حلی جهت برطرف نمودن معظلات و مسائل و مشکلات کشف شده در وب وبسایت و مرکز خبرهای جدید یا روان او همچنین به ازای مبلغی مشخص ، ارائه می شود.

  • کوپن های تخفیف :

همه عاشق معاملات خوب خواهند بود. زمانی که مستلزم و نیاز مشتری را به درستی درک کرده باشید ، حالا میتوانید با ارائه تخفیف ، او همچنین را به خرید سوق دهید. توجه نمایید که تخفیف دائما خوب نیست.

  • مشاوره یک به یک :

جهت سرویس ها و خدمات یا محصولات با نرخ بالاتر (به عنوان مثال سرویس ها و خدمات حقوقی یا خرید ماشین) ، مشاوره حضوری یا تست فیزیکی واقعی به مشتری جهت خرید کمک می کند.

توجه داشته باشید که رسیدن به مشتریان بالقوه ؛ آگاه و همچنین  راغب به تنهایی کافی نیست

بازاریابان خبره می‌دانند که مدیریت تجربه مشتری جهت موفقیت بازاریابی دیجیتال در بلند مدت حیاتی می باشد.

بررسی کردن و همچنین شناخت همه جانبه مشتری به تو کمک می‌کند تا وفاداری مشتری و همچنین ارزش بقای مشتری در کسب و همچنین کسب و کار خود را بهبود ببخشید و همچنین به تو اجازه می‌دهد تا محصولات و همچنین سرویس ها و خدمات خود را به روش پیش فروش نیز بفروشید.

همچنین و علاوه بر آن، تو ممکن می باشد بخواهید بهترین مشتریان خود را تشویق کنید تا با تکنیک بازاریابی دهان به دهان WOM در شبکه های فرهنگی و اجتماعی به طرفداری و همچنین معرفی برند تو بپردازند.

تو می‌توانید با دادن یک انگیزه کوچک (مثل تخفیف خرید) جهت درگیر کردن آن هم‌ها در طراحی محصول خود آغاز نمایید.

 

تجزیه و همچنین تحلیل و همچنین ارزیابی قیف بازاریابی دیجیتال

یاد بگیرید که مخاطبین هدف خود را جذب کنید، آن هم‌ها را به مشتریان بالفعا تغییر پیدا کردن نموده و همچنین سپس وفادار نمایید.

حالا تو مستلزم و نیاز به پی‌گیری، مقدار و اندازه‌گیری و همچنین بهینه‌سازی عملکرد بازاریابی دیجیتال تان در طول فروش و همچنین قیف بازاریابی خود دارید.

آن جایی می باشد که تجزیه و همچنین تحلیل بازاریابی دیجیتال با بهره بری و استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics وارد عمل می‌می شود.

قیف بازاریابی دیجیتالی خود را دائما مورد ارزیابی قرار دهید و همچنین یک لایه مرتبط با تجزیه و همچنین تحلیل به آن هم اضافه کنید.

جهت مخاطبین متغایر و متفاوت ، شاخص های متفاوتی بایستی و حتما در نظر داشت ،زیرا مخاطبیندر مراحل متنوع و گوناگون و مختلف وارد تعامل با برند تو میشوند.

با بهره بری و استفاده از آن ها، تو می‌توانید ROI تان را مقدار و اندازه‌گیری کنید و همچنین یا راه‌هایی جهت بهینه‌سازی عملکرد بازاریابی خود پیدا کنید.

 

شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد قیف بازاریابی دیجیتال

 

> شاخص های کلیدی ارزیابی بالای قیف

در سطح بالای قیف بازاریابی دیجیتال TOFU، دو معیار کلیدی جهت تو وجود دارد که بایستی و حتما در نظر بگیرید:

۱. آگاهی و همچنین دسترسی:

شبکه های فرهنگی و اجتماعی، ایمپرشن تبلیغ (معمولا به صورت هزار تا هزار تا تعربف میشود)و همچنین واژه‌های کلیدی جستجو شده.

۲. بازدیدها :

بازدیدهای وب وبسایت و مرکز خبرهای جدید یا شبکه های فرهنگی و اجتماعی

معمولا  نرخ پرش “bounce” (به معنی ترک بعد از دیدن تنها و فقط یک صفحه) نشانه آن می باشد که چقدر محتوای تو جهت مخاطب دوست داشتنی و جذاب می باشد.

هرچه نرخ پرش کمتر باشد، شانس تو جهت تغییر پیدا کردن یک بازدید کننده به خواننده دائمی اکثرا و بیشتر میشود.

 

> شاخص های کلیدی ارزیابی میانه قیف

در سطح MOFU قیف بازاریابی دیجیتال. شاخص های کلیدی مورد بهره بری و استفاده را می قدرت به صورت زیر تعریف کرد:

۱. خوانندگان محتوا:

بازدیدکنندگانی که زمان بیشتری را در وب وبسایت و مرکز خبرهای جدید تو سپری می‌کنند (جهت مثال ۲ دقیقه یا اکثرا و بیشتر). آن را می‌تواند به راحتی با بهره بری و استفاده از Google Analytics و همچنین یا نرم‌افزار تجزیه و همچنین تحلیل دیگر متوجه و همچنین رصد نمود.

۲. مشتریان راغب:

آن هم‌هایی که انتخاب می‌کنند که به عنوان دنبال کننده تو ، فرمی را پر کرده و همچنین ایمیل و همچنین سایر اطلاعات تماس خود را به تو بدهند.

 

> شاخص های کلیدی ارزیابی میانه قیف

در نهایت، در سطح BOFU قیف بازاریابی دیجیتال ، تو بایستی و حتما موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

۱. مشتریان بالقوه:

افرادی که نه تنها در خبرنامه های ایمیل تو را عضو میشوند، بلکه روی پیشنهادهای مرتبط با محصولات و همچنین سرویس ها و خدمات نیز کلیک میکنند.

۲. مشتریان:

مشتریان بالقوه یا مشتریان راغبی که در واقع به پیشنهاد تو پاسخ مثبت میدهند و همچنین به مرحله خرید میروند.

۳. مشتریانی که خرید مجدد انجام میدهند:

مشتریانی که دو  یا اکثرا و بیشتر از محصول یا سرویس تو را خریداری می‌کنند.

۴. مشتریان حامی:

مشتریان – و همچنین بعضی اوقات غیر مشتریان بلکه تنها و فقط طرفداران – که به پخش محتوای تو در شبکه‌های فرهنگی و اجتماعی خود کمک نموده اند.

قیف بازاریابی دیجیتال قیف بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ ) Digital Marketing Funnel

مثالی در مورد قیف دیجیتال مارکتینگ

بر اساس تصویر قیف بالا ، به ترتیب از بالا به پایین در قیف حرکت میکنیم :

TOFU

  1. ۱۰۰ هزار فرد یا شخص لینک را در تبلیغات یا سرچ می بینند
  2. ۱۰% آن بازدیدکنندگان وارد صفحه میشوند

MOFU

  1. ۵۰۰۰ فرد یا شخص بلافاصله از صفحه وبسایت و مرکز خبرهای جدید خارج میشوند
  2. ۵۰۰۰ فرد یا شخص باقی مانده ، خوانند وبسایت و مرکز خبرهای جدید تو خواهند بود
  3. ۲۰% آن اشخاص ( یعنی ۱۰۰۰ فرد یا شخص ) ، فرمی را پر میکنند که مشترک اطلاعات ارسالی تو شوند.

BOFU

  1. ۵۰% آن اشخاص  ( یعنی ۵۰۰ فرد یا شخص ) ، روی لینک داخل ایمیلی که گرفتن کرده اند کلیک میکنند تا پیشنهاد ویژه تو را بررسی کردن نمایند.
  2. ۱۰۰ فرد یا شخص از آنها خرید انجام میدهند
  3. ۴۰ فرد یا شخص خرید مجدد انجام داده و همچنین مشتری وفادار میشوند
  4. ۳۳ فرد یا شخص مشتری مدافع میشوند.

 

توصیه میکنیم مقالات زیر را مطالعه نمایید :

شاید مطالعه مقاله  قیف فروش و همچنین  لوله فروش به تو کمک نماید.

 

بازاریابی

مباحث و مطالب آن وبسایت و مرکز خبرهای جدید شامل حمایت از حق مؤلف و همچنین مترجم می باشد و همچنین هرگونه کپی برداری بدون درج لینک منبع پیگرد قوانین و قانونی دارد.

۵
/
۵
(
۱

امتیاز

)

نوشته قیف بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ ) Digital Marketing Funnel اولین بار در شرکت مشاوره مدیریت IranMCT. پدیدار شد.

منبع
تازه ترین و جدیدترین آموزش ها در باره بازاریابی : قیف بازاریابی دیجیتال ( دیجیتال مارکتینگ ) Digital Marketing Funnel

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI چیست ؟

نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI چیست ؟ نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی Marketing ROI  چیست ؟ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال پیامک بلک لیست