سه شنبه , آذر ۱۱ ۱۳۹۹
خانه / بازاريابي / نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI چیست ؟

نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI چیست ؟

نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI چیست ؟

نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی Marketing ROI  چیست ؟

نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی  Return on Marketing Investment  به زبان ساده یعنی :

زمانی که ما ۱۰۰۰ تومان روی بازاریابی سرمایه گذاری مینماییم ، توقع داریم چه مقدار دخل و درآمد حاصل نماییم ؟

هنگام و زمانی که کسی از تو سؤال می کند ، “آیا فعالیتهای بازاریابی روی کار تو جواب داده ؟ “

با خودتان فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن میکنید ، آیا واقعا جواب داده یا نه؟

شاید فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن میکنید که منظور آنها آن سوال آن می باشد که :

  • آیا بعد از انجام بازاریابی ، برند تو اکثرا و بیشتر دیده شده می باشد ؟
  • آیا آگاهی از برند تو اکثرا و بیشتر شده ؟
  • با ترافیک اکثرا و بیشتر روی وب وبسایت و مرکز خبرهای جدید مواجه بوده اید ؟
  • فروش تو افزایش پیدا کرده می باشد؟

هنگام و زمانی که آن سؤال را می پرسند ، نا خواسته و همچنین به بدون انکه بدانند می خواهند بداننن که آیا عملیات بازاریابی تو توانسته می باشد که به صورت موثری موجب سودآوری کسب و همچنین کار تو می شود یا خیر ؟

آن واقعاً آن هم کاری می باشد که بودجه بازاریابی را برایش تخصیص داده اید.

هرکسی که مسئول هزینه کردن بودجه بازاریابی جهت ساخته یا ایجاد دخل و درآمد می باشد (به عنوان مثال مدیر بازاریابی / مشاور بازاریابی ) بایستی و حتما ابزاری جهت فهم آن مطلب که آیا بودجه صرف شده منجر به تولید سود شده می باشد یا خیر ، در اختیار داشته باشد. به همین دلیل نرخ بازاده سرمایه گذاری (ROI) یک شاخص مقدار و اندازه گیری خیلی زیاد مهم جهت هر فعالیت تجاری می باشد.

MROI نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی marketing ROI نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI چیست ؟

در اینجا جهت اولین بار در بین تمام سایتهای فارسی زبان در حوزه مشاوره و همچنین سایتهای آموزش مدیریت به آنکه خواهیم پرداخت که چگونه میتوان نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی را مشخص کردن نمود.

در ابتدا بایستی و حتما به بررسی کردن آنکه بپردازیم :

مهمترین چالش پیش روی جهت محاسبه نرخ بازگشت سرمایه گذاری بازاریابی چیست ؟

در حالت معمول ، جهت محاسبه نرخ بازگشت سرمایه ROI به دو شاخص مهم مستلزم و نیاز می باشد :

  • هزینه های مرتبط با کمپین بازاریابی / عملیات بازاریابی .

  • نتایج حاصل از فعالیت های بازاریابی .

معمولا آن نتایج به صورت درامد یا سود می باشد.

پاسخ معمولی به آن سوال (نرخ بازگشت سرمایه ROI چیست ؟)  فرمول زیر می باشد :

هزینه بازاریابی / (هزینه بازاریابی – مقدار و اندازه و میزان رشد فروش حاصل از بازاریابی) =ROI

ولی باید توجه داشت

با محاسبه نرخ بازده سرمایه گذاری بازاریابی MROI  از آن طریق ، چند چالش جدی وجود دارد.

  • بسته به نحوه مقدار و اندازه گیری اثر و همچنین هزینه ها ، محاسبه ROI جهت بازاریابی می تواند مشکل باشد.

تشخیص آنکه چه بخشی از رشد فروش مرتبط به یک فعالیت بازاریابی می باشد می تواند مشکل باشد.

در صورتی که بازاریابی تو شامل چند لایه باشد و همچنین یا چند کمپین در یک زمان در حال انجام باشد نیز خیلی زیاد کار را سخت میکند.

 شرکت های پهناور و بزرگ فرمول ها و همچنین الگوریتم های ROI پیچیده دارند که عوامل متعدد و همچنین متغیری ، ده ها متغیر را ساخته یا ایجاد میکنند.

  • مقدار و اندازه گیری نرخ بازگشت سرمایه  ROI جهت هر کمپین بازاریابی ، به زمان و همچنین دسترسی به اطلاعات و همچنین منابع اقتصادی و مالی شرکت مستلزم و نیاز دارد.
  • آن رویکرد مستلزم صبر می باشد. شاید ماه ها زمان ببرد تا بتوانیم بفهمیم که آیا یک کمپین سودآور بوده می باشد یا خیر ؟

به روش خلاصه ، محاسبه ROI بازاریابی به روش “سنتی” دائما عملی نیست. پس ما به روش بهتری مستلزم و نیاز داریم.

بنابراین بیایید فرمولهای پیچیده ، مدلهای انتسابی و همچنین الگوریتمها را کنار بگذاریم و همچنین روی یک معیار ساده تمرکز کنیم:

 نرخ هزینه دخل و درآمد به بازاریابی ( نسبت هزینه دخل و درآمد به بازاریابی )

نسبت دخل و درآمد به هزینه چیست؟

نسبت هزینه دخل و درآمد به بازاریابی بیانگر مقدار و اندازه و میزان دخل و درآمد حاصل شده جهت هر ۱ تومان صرف شده جهت بازاریابی می باشد.

 به عنوان مثال :

فرض که جهت  کسب ۵ تومان دخل و درآمد ( فروش ) مستلزم و نیاز می باشد باشد که یک ریال روی بازاریابی هزینه نمایید ، بنابراین آن نسبت ۵ به ۱ می باشد.

چه زمانی یک نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی خوب می باشد ؟

ROI بازاریابی زمانی خوب می باشد که نسبت دخل و درآمد به هزینه بازاریابی ۵ به یک یا ۵:۱ باشد.

نسبت ۵:۱  ( آن هم نرخ ۵۰۰% ) تقریبا در وسط منحنی زنگوله ایی قرار گرفته می باشد.

نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی 5 به 1 نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI چیست ؟

منحنی زنگوله ایی : نمودار توزیع نرمال یک نمودار جهان شمول می باشد که تمام احتمالا را در بر میگیرد.

 نسبت بالای ۵: ۱ جهت اکثر مشاغل خیلی زیاد قوی می باشد و همچنین نسبت ۱۰: ۱ به صورت کاملا استثنایی می باشد.

دستیابی به نسبت بالاتر از نسبت ۱۰: ۱ امکان پذیر می باشد ، ولی باید توجه داشت نباید انتظار باشد ( معمولا در اقتصادهای بیمار که دچار فساد خواهند بود ، چنین نسبتی به راحتی حاصل میشود ).

نسبت هدف مدنظر تو تا حد بسیاری به ساختار هزینه و همچنین بسته به صنعت تو کاملا متغایر و متفاوت خواهد بود.

فرض که کمپین بازاریابی تیم مشاوران مدیریت ایران در حدود ۲۶۳.۳۲۶.۳۳۳ تومان هزینه داشته می باشد و همچنین در حدود ۱.۰۳۵.۶۶۶.۵۶۲ تومان از آن هم دخل و درآمد کسب شده باشد .

در آن صورت در حدود نسبت ۴ به ۱ می باشد یا نرخ بازگشت سرمایه به بازاریابی ۳۹۳%.

توجه : آنکه تو بدانید که آن اعداد را بیاد چگونه به دست آورید تا آن در آن فرمول قرار دهید خود به اقتدار و قدرت تحلیل اقتصادی و مالی صحیح از کمپین مستلزم و نیاز دارد.

چرا از یک نسبت یا نرخ بهره بری و استفاده می کنیم؟

نسبت ها قابل فهم و همچنین کاربرد آسان خواهند بود. قبل از شروع برنامه جذاب و جالب و خوب بازاریابی  Marketing Plan ، همه می دانند که جهت موفقیت بایستی و حتما به چه عددی دستیابند.

همچنین ، تا زمانی که مکانیسم های ردیابی صحیح  اطلاعات وجود داشته باشد ، همه می توانند به سرعت تشخیص دهند که آیا یک کمپین بازاریابی موفق بوده یا خیر.

چه مواردی به عنوان هزینه بازاریابی در فرمول نرخ بازده سرمایه گذاری بازاریابی مدنظر قرار میگیرد ؟

هنگام محاسبه نرخ، هزینه بازاریابی هر هزینه افزایشی می باشد که جهت اجرای کمپین بازاریابی (به عنوان مثال هزینه های متغیر) بایستی و حتما پرداخت می شود. آن هزینه ها شامل:

  1. هزینه پرداخت جهت تبلیغات پرکلیک
  2. هزینه های دیدن کردن و نمایش تبلیغات
  3. هزینه های که رسانه های تبلیغاتی گرفتن نموده اند
  4. هزینه های تولید محتوا
  5. هزینه های آژانس های بازاریابی و همچنین تبلیغات

از آنجا که هزینه های قوه انسانی واحد بازاریابی تمام وقت ، ثابت می باشد ، آنها به آن فرمول اضافه نخواهد شد.

 هزینه هایی را بایستی و حتما در آن نرخ در نظر داشت که مرتبط با کمیپین بوده و همچنین حتما با شروع کمیپین بوجود می آید.

چرا نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی  ۱:۵ خوب می باشد؟

در حداقل مطلق ، تو بایستی و حتما هزینه ساخت محصول و همچنین هزینه بازاریابی آن هم را بتوانید بپردازید

نسبت ۲: ۱ دخل و درآمد به بازاریابی جهت بسیاری از مشاغل سودآور نخواهد بود ، زیرا هزینه تولید یا هزینه کالای فروخته شده ، حدود ۵۰٪  نرخ فروش می باشد.

جهت آن گونه از کسب و همچنین کارها :

  • در صورتی که ۱۰۰۰ تومان هزینه تولید شده باشد.
  • و همچنین ۱۰۰۰ تومان در بازاریابی هزینه کنید.
  • و همچنین ۲۰۰۰ تومان محصول را بفروشید

تو حتما ورشکسته خواهید شد.

شرکت هایی که حاشیه ناخالص بالاتری دارند (هزینه کالای فروخته شده آنها ، کمتر از ۵۰ قسمت و بخش نرخ فروش می باشد) پس به علت حاشیه سود بالا مستلزم و نیاز نیست که حتما به آن هم تعداد از پیش مشخص کردن شده در فروش برسند. زیرا به راحتی از نقطه سربرسر خود کمپین عبور میکنند.

در همین حال ، شرکت هایی که حاشیه های پایین تری دارند (هزینه کالای فروخته شده آنها ، بیش از  ۵۰ قسمت و بخش نرخ فروش می باشد) بایستی و حتما حتما برابر تعداد از پیش مشخص کردن شده در کمیپن بفروشنده تا بتوانند یک کار سود آور کرده باشد.

ارتباط و رابطه نرخ بازگشت سرمایه و همچنین ارزش طول عمر مشتری Lifetime Value

تا اینجا همه چیز ساده به نظر می آید . البته بعد از توضیحات و همچنین مثالهای بنده . ۱۰۰% ساده می باشد

ولی باید توجه داشت در شرکتی مانند ردبول یا ورجین که ما با یک فرمول ساده به آن پس نتیجه آن می شود که نمیرسیم که بایستی و حتما چند تا بفروشیم در اثر کمپین بازاریابی یا برندینگ بفروشیم تا کارمان سود آور باشد.

چرا ؟

  • زیرا ممکن می باشد مشتری تنها و فقط یک محصول نخرد
  • زیرا ممکن می باشد مشتری به صورت مستقیم از ما نخرد
  • زیرا مشتری بعد از پایان کمپین از ما بخرد
  • زیرا ممکن می باشد ، مشتری محصولی را مرجوع نماید

ما همه آن موارد را در آن نرخ بایستی و حتما در نظر بگیریم . پس کار خیلی هم ساده نیست.

ارزش عمر مفید مشتری و همچنین سایر شاخصهای مرتبط میتواند روی آن نرخ اثر گذاری داشته باشد.

مثلا در صورتی که

فرض که کمپین بازاریابی تیم مشاوران مدیریت ایران در حدود ۲۶۳.۳۲۶.۳۳۳ تومان هزینه داشته می باشد و همچنین در حدود ۱.۰۳۵.۶۶۶.۵۶۲ تومان از آن هم دخل و درآمد کسب شده باشد .

از آن مقدار و اندازه و میزان دخل و درآمد در حدود ۲۹۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان ناشی از تبلیغات کلیکی بود که ما برایش ۱۶۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان هزینه کرده بودیم .

همچنین از آن دخل و درآمد کلیکی در حدود ۲۹۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان دخل و درآمد ناشی از  خرید اولی ها می باشد.

حالا به دو عدد توجه نمایید

  • هزینه ۳۲۶.۳۳۳ تومان
  • دخل و درآمد ۲۹۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان

نست در اینجا حتی ۲ به ۱ هم نیست . ایا آن کمیپن سودآور می باشد یا خیر ؟

اینجاست که عمرمفید مشتری مهم میشود.

 

محاسبه دخل و درآمد حاصل از فعالیتهای بازاریابی موازی آسان نیست.

تاکتیک های ویژه ای مانند رسانه های فرهنگی و اجتماعی ، بازاریابی محتوا ، فیلم دیدنی و جذاب و همچنین دیدن کردن و نمایش تبلیغات جهت مخاطب هدفمند مدتها قبل از انجام خرید شروع می می شود.

بسترهای نرم افزاری بازاریابی مانند در بعضی شرکتهای آمریکایی ساخته یا ایجاد اند که هیچ کدام نیز کامل نیستند و همچنین مجبور شدیم خودمان یک برنامه جذاب و جالب و خوب با شاخص های مورد نیازمان با کمک IBM در شرکت ردبول فراهم سازیم.

تنها و فقط به آن دلیل که یک فعالیت بازاریابی کاملاً قابل مقدار و اندازه گیری نیست ، به آن معنی نیست که نباید در نظر گرفته می شود.

گفته می می شود ، مدیریت بازاریابی بایستی و حتما بتواند نقاط مختلفی را بین فعالیت و همچنین دخل و درآمد به هم متصل نماید. پیشرفت در نرم افزار و همچنین روش تجزیه و همچنین تحلیل وب بینش بهتری جهت مقدار و اندازه گیری فعالیت در طول زمان و همچنین در دستگاه های متنوع و گوناگون و مختلف ارائه می دهد.

نوشته نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI چیست ؟ اولین بار در شرکت مشاوره مدیریت IranMCT. پدیدار شد.

منبع
برترین آموزش ها در باره بازاریابی : نرخ بازگشت سرمایه بازاریابی MROI چیست ؟

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

کارهایی که یک رهبر نباید انجام دهد – رهبر خوبی جهت سازمانمان باشیم.

کارهایی که یک رهبر نباید انجام دهد – رهبر خوبی جهت سازمانمان باشیم. کارهایی که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال پیامک بلک لیست