یکشنبه , شهریور ۲۴ ۱۳۹۸
خانه / بازاريابي / کاراکتر برند Brand character – مطالعه موردی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید علی بابا

کاراکتر برند Brand character – مطالعه موردی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید علی بابا

کاراکتر برند Brand character – مطالعه موردی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید علی بابا

کاراکتر برند Brand  Character

هنگام و زمانی که صحبت از شخصیت برند یا کاراکتر برند می‌می شود دو واژه به ذهن اشخاص آشنا با مفاهیم برندسازی خطور می‌نماید :

۱ – شخصیت برند  ( هویت شخصیتی برند )  Brand Personality به معنای ویژگی‌های شخصیتی یک برند در ذهن مشتریان مخاطب – مثل : شخصیت هیجان‌انگیز و همچنین پیچیده .شخصیت برند مجموعه‌ای از خصوصیات انسانی می باشد که به یک نام تجاری نسبت داده می‌می شود. شخصیت برند چیزی می باشد که مصرف‌کننده می‌تواند با آن هم ارتباط برقرار کند. یک برند موثر ، برندی می باشد که مصرف‌کننده با بخشی از ویژگی‌های ثابت آن هم بتواند ارتباط برقرار نماید ، در آن حالت ارزش ویژه برند افزایش میابد. آن شخصیت یک ارزش ‌افزوده کیفی می باشد که یک برند همچنین و علاوه بر مزایای عملکردی خود ، به دست می‌آورد. شخصیت برند نایک عبارت می باشد : پیشرو در لباس و همچنین کفش با عملکرد اسپورت و ورزشی موثر. یکی از دلایلی که همواره در صدر صنعت باقی می‌ماند به دلیل شخصیت برند نایک می باشد. شخصیت نایک اسپورت و ورزشی می باشد.

 ۲ – شخصیت برند ( کاراکتر برند ) Brand character به معنای فرد ، حیوان یا شیئی می باشد که معرف ( نماد) آن هم شخصیت برند می باشد. کاراکتر برند ، از آن هم شخصیت برند سرچشمه می‌گیرد. البته بایستی و حتما توجه نمود که آن کاراکتر واقعا بایستی و حتما بتواند مفهوم یا مفاهیم مدنظر برند را به منتقل نماید. جهت مثال :

قدیمی‌ترین کاراکتر برند جهان ، Michelin Tire Man شخصیتی پوفی که بیانگر اقتدار و قدرت و همچنین چالاکی و همچنین باحال می باشد.کاراکتربرند شخصیت برند brand personality کاراکتر برند Brand character – مطالعه موردی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید علی بابا

 

آقای Tony the Tiger که کاراکتر برند غذای صبحانه Kellogg’s Flakes می باشد .

کاراکتربرند شخصیت برند brandpersonality کاراکتر برند Brand character – مطالعه موردی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید علی بابا

تصویر پسربچه روی بیسکویت کیندر از سال شمسی ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۵ روی آن شکلات بود.

کاراکتر برند شخصیت برند brand personality کاراکتر برند Brand character – مطالعه موردی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید علی بابا

آیا شخصیت برند ( کاراکتر برند ) را میتوان تغییر داد ؟

در صورتی که کاراکتر برند در یک جامعه جای خود را در ذهن مخاطبین باز کرد ، نباید آن هم را در هر کمپینی که پیش می آید فورا تغییر داد.

یک نمونه خوب ایرانی آن هم بیسکویت مادر می باشد. شرکت ویتانا جهت مدتی آن کاراکتر را تغییر داد ولی باید توجه داشت بلافاصله آن هم را به اوضاع قبل تغییر داد . تغییر کاراکتر برندهای قدیمی حتما خود موجب نارضایتی مخاطبان می‌می شود.

کاراکتر برند کاراکتر برند Brand character – مطالعه موردی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید علی بابا

فرض کنید که کلاه قرمزی یک کلاه نارنجی داشته باشد. اصلا امکان‌پذیر می باشد ؟

چای شهرزاد هم‌چنین تغییر را روی کاراکتر خود داشته می باشد . تغییرات محدود از سوی مخاطب قابل‌فهم می باشد ولی باید توجه داشت تغییرات کلی اصلا درست نیست.

چای شهرزاد به علت مسائل قوانین و قانونی جهت کاراکتر خود پوشش حجاب در نظر گرفته بود که از نظر مخاطب قابل‌فهم می باشد ، ولی باید توجه داشت صورت و همچنین ابروهای آن هم کاراکتر که جزء اصلی طراحی بود ، حفظ شده بود. ولی باید توجه داشت ناگهان کلی شخصیت تغییر کرد و همچنین آن عمل کاملا غیرقابل درک بود.

Brand character برند چای شهرزاد کاراکتر برند Brand character – مطالعه موردی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید علی بابا

کاراکتر برند و همچنین شرکت فروش بلیط هواپیما علی‌بابا

کاراکتر برند شرکت علی‌بابا آن هم ” علی‌بابا ” از داستان علی‌بابا و همچنین سند می باشد که همه به آن هم خاطره دارند.

کاراکتر برند علی بابا کاراکتر برند Brand character – مطالعه موردی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید علی بابا

آن کاراکتر نماد سفر ، آزادی ، دوستی و همچنین شجاعت می باشد. تصویر ذهنی همه نسل‌های از صورت علی‌بابا همانی می باشد که در انیمیشن آن هم می باشد . یک صورت کشیده و همچنین با چانه‌ای مثلثی ، که بخشی از موهای آن هم به سمت بالا رفته و همچنین یک لباس سفید بر تن دارد.

شرکت علی‌بابای ما نیز جهت کمپین برندینگ ابتدایی و اولیه خود ، با فردی با چنین مشخصاتی کار کرده بود  ( خواسته یا ناخواسته) خیلی به شخصیت کارتونی آن هم نزدیک بود ولی باید توجه داشت متاسفانه در کمپین برندینگ اخیر آن شرکت در سه ماه اول سال شمسی ۹۸ آن فرد به عنوان کاراکتر برند تغییر کرده و همچنین یک فرد جدید بدون آن هم خصوصیات فیزیکی ظاهری در آن کمپین دعوت به همکاری شده می باشد . آن فرد چانه‌ای گرد دارد. آن فرم از صورت نماد سکون و همچنین ثبات می باشد که کاملا با خصوصیات شخصیت برند مدنظر متغایر و متفاوت می باشد.

تصویر پسربچه روی بیسکویت کیندر که در سال شمسی ۲۰۰۵ تغییر پیدا کرد با پسربچه‌ای جایگزین شد که تمام مشخصات اصلی تصویر قبلی داشت. ( چشمان سبز ، دندان‌های سفید ، صورت گرد ، نحوه آرایش مو یکسان ، رنگ موی یکسان )

کاراکتر برند brand کاراکتر برند Brand character – مطالعه موردی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید علی بابا

من به عنوان یک مشتری دائم شرکت علی‌بابا که دائم بلیت‌های پرواز آسیاییم را از آنجا خریداری می‌نمایم با دیدن آن کاراکتر جدید ، خیلی زیاد سرخورده شدم و همچنین حتی با شرکت علی‌بابا تماس گرفتم که در مورد آن پیشامد جدید نیز به آنان گوشزد دهم که متاسفانه به فرد اراده و تصمیم راسخ‌گیرنده دست پیدا نکردم.

در پایان بایستی و حتما عرض کنم که کاراکتر برند تو فرهنگ‌ساز و همچنین خاطر ساز می باشد  ، آن هم را به دست گرافیست خود نسپارید . احترام به کاراکتر برند خوب ، احترام به نظر مشتری می باشد

نوشته کاراکتر برند Brand character – مطالعه موردی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید علی بابا اولین بار در شرکت مشاوره مدیریت IranMCT. پدیدار شد.

%name کاراکتر برند Brand character – مطالعه موردی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید علی بابا
منبع
تازه ترین و جدیدترین آموزش ها در باره بازاریابی : کاراکتر برند Brand character – مطالعه موردی وب‌وبسایت و مرکز خبرهای جدید علی بابا

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

۱۴ شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد فروش  Sales KPI

۱۴ شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد فروش  Sales KPI شاخص کلیدی ارزیابی عملکرد فروش ارزیابی عملکرد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *