پنج شنبه , دی ۲۵ ۱۳۹۹
خانه / بازاريابي / ۱۲ کهن الگو برند Brand Archetypes

۱۲ کهن الگو برند Brand Archetypes

۱۲ کهن الگو برند Brand Archetypes

کهن الگو برند

مدت هاست که بازاریابان از کهن الگو جهت کمک به تعریف شخصیت برند و همچنین ساخت داستان برند بهره بری و استفاده می کنند ، که آن به نوبه خود اجازه می دهد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال قدرتمند و همچنین منسجم اجرا می شود.

در هیچ کجا به مقدار و اندازه دنیای بازاریابی لاکشری ، اقتدار و قدرت کهن الگو داستان برند مشهود نیست ، جایی که نمونه های ابتدایی و اولیه داستان به برند ها کمک می کند تا تصویر برند خود را تعریف کنند و همچنین بازاریابی خود را جهت تیم ویژه ای از اشخاص تنظیم کنند.

کهن الگو  ARCHETYPE چیست ؟

کهن الگو یک احساس ، نوع شخصیت یا رویدادی می باشد که بطور قابل توجهی در دامنه تجربه انسانی تکرار می می شود. در هنر ، یک کهن الگو ، در مخاطلب یک حس آشنا بودن با موقعیت یا شخصیت به مخاطب داده و همچنین اجازه میدهد تا با آن هم ارتباط برقرار کند ، بدون آنکه لزوماً در مورد چرایی ارتباطش تعمق کند. به لطف غرایز و همچنین تجربیات زندگی خود ، ما قادر به شناسایی کهن الگوها بدون مستلزم و نیاز به توضیح هستیم.

۱۲ کهن الگو وجود دارد که توسط روانپزشک و همچنین روانکاو مشهور سوئیسی کارل یونگ تعریف شده می باشد. آن کهن الگوهای داستانی ، هر یک منعکس کننده شخصیتهای ماندگاری خواهند بود که به تجربه انسانی منتقل می شوند .

جهت هزاران سال شمسی ، داستان ها در قالب های هنری کهن الگوها گفتن شده اند – شخصیت هایی که براساس بسته ای از صفات ساخته و همچنین پرداخته شده اند که خاص و همچنین قابل شناسایی خواهند بود. قهرمانان و همچنین ضد قهرمانانی کتاب ها و همچنین فیلم دیدنی و جذاب های امروز بر اساس آن هم کهن الگوهای قهرمانانه و همچنین شرورانه ای باشد که در افسانه ها ، رمان های چارلز دیکنز ، اشعار حماسی فردوسی و همچنین تئاتر یونان باستان یافت می می شود.

کهن الگو به برند کمک می کنند تا شخصیت برند و همچنین صدای برند خود را با انطباق با یک کهن الگوی داستانی کاملاً مشخص که قبلاً در ذهن بشریت جاسازی شده می باشد ، خلق و همچنین پروش دهد.

آن کهن الگو در نهایت نحوه برقراری ارتباط برند با مخاطب هدف خود را تعریف مینماید و همچنین به شناخت سریع برند کمک می کند. با شناسایی نمونه کهن الگویی خاص که در یک برند تجسم می یابد ، برندسازان حرفه ای می توانند از آنچه مشتریان آن هم برند آگاهانه یا ناآگاهانه مایل به تجربه آن هم خواهند بود بهره بری و استفاده کنند.

 کهن الگوها در اصل خود شخصیت های داستانی خواهند بود که اهمیت نمادین یا فردی یا شخصی آنها واکنش های هیجانی را در شنونده ساخته یا ایجاد می کند. هنگامی که یک برند لاکشری ، کهن الگوی داستانی خود را انتخاب کرد ، مدیر برند می تواند داستانی قدرتمند و همچنین دوست داشتنی و جذاب ساخته یا ایجاد کند که با خواسته های اشخاص مطابقت داشته باشد .

در واقع مخاطبان هدف قادر خواهند بود تا ارتباط بهتری با یک نام تجاری داشته باشند.

نتایج یک تحقق نشان داده می باشد که ۸۴% از شهروندان و مردم شهر انتظار دارند که برندها محتوایی تولید کنند که سرگرم کننده ، راه حل دهنده و همچنین منتقل کننده تجربه باشند .

دقت در انتخاب کهن الگوی مناسب جهت ساخت داستان مناسب و همچنین تولید محتوای دوست داشتنی و جذاب جهت جلب توجه آن ، هرگز مهمتر ، یا قدرتمندتر از دوره قرن ۲۱ نبوده می باشد. استراتژی کلی بازاریابی دیجیتال یک برند نیز توسط کهن الگوی آن هم هدایت می می شود و همچنین کانون توجه آن هم و همچنین آنکه چه رسانه های فرهنگی و اجتماعی جهت آن هم برند ، بهتر میکند.

کهن الگوهای داستانی دامنه وسیعی جهت حرکت برند . انتخاب کهن الگوی صحیح و همچنین مناسب جهت موفقیت هر برند ضروری می باشد.

تفاوت بین کهن الگو ، کلیشه ، بن شخصیت

اگرچه در بین کهن الگو ، کلیشه ، شخصیت ریشه و همچنین کلیشه همپوشانی وجود دارد ، ولی باید توجه داشت آن کلمات مترادف نیستند. به عنوان یک قاعده کلی ، کهن الگو و همچنین بن شخصیت راهنمایی جهت شخصیت پردازی ارائه می دهند ، در حالی که کلیشه به گفتن برچسب های منفی میپردازد و همچنین جهت توصیف نوشته ای ضعیف یا فکر کردن و اندیشیدن کم عمق بهره بری و استفاده می می شود.

  • کلیشه Stereotype یک مفهوم یا شخصیت پردازی بیش از حد ساده می باشد. بعضی از کلیشه ها منفی خواهند بود (“احمقانه”) ، بعضی دیگر مثبت خواهند بود (“کودک بی گناه”) ، ولی باید توجه داشت همه در ادبیات بیش از حد ساده انگارانه و همچنین نامطلوب تلقی می شوند.
  • یک بن شخصیت Stock Character چیزی بین یک کهن الگو و همچنین یک کلیشه می باشد: شخصیتی که عمداً با توصیف سطحی و همچنین قابل پیش بینی تعریف شده می باشد. در صورتی که بن شخصیت خوب انتخاب شده (به عنوان مثال ، یک پیرمرد خردمند) می توانند به عنوان یک روکش پر رزق و همچنین برق موثر جهت یک شخصیت اصلی ، به ویژه در کمدی ، عمل کنند ، ولی باید توجه داشت به عنوان شخصیت های اصلی دوست داشتنی و جذاب نیستند.

archetypes Bran کهن الگو برند داستان برند برندسازی IranMCT 12 کهن الگو برند Brand Archetypes

۱۲ نمونه کهن الگو رواج پیدا کرده و همچنین همچنین نمونه هایی از کهن الگوها در آثار معروف ادبیات و همچنین فیلم دیدنی و جذاب آورده شده می باشد.

  • Ruler
  • Creator/Artist
  • Sage
  • Innocent
  • Explorer
  • Rebel
  • Hero
  • Wizard
  • Jester
  • Everyman
  • Lover
  • Caregiver

 

عاشق

رهبری رمانتیک که از طریق نفوذ به قلب عمل میکند.

  • نقاط نیرو: انسان دوستی ، اشتیاق ، نظر راسخ
  • نقاط ضعف: ساده لوحی ، غیر منطقی بودن
  • نمونه های عاشقانه کهن الگو: رومئو و همچنین ژولیت ، نوح کالهون (دفترچه یادداشت) ، اسکارلت اوهارا (با باد رفته) ، دختر خوشگل (دیو و همچنین دلبر)

قهرمان

قهرمان اصلی که جهت مقابله با یک چالش بلند می می شود و همچنین چیزی را نجات میدهد

  • نقاط نیرو: شجاعت ، استقامت ، عزت
  • نقاط ضعف: اعتماد به نفس بیش از حد ، سرخوشی
  • نمونه های کهن الگو قهرمان: آشیل (ایلیاد) ، لوک اسکای واکر (جنگ ستارگان) ، زن شگفت انگیز (زن شگفت انگیز) ، هری پاتر (هری پاتر و همچنین سنگ جادوگر)

جادوگر

شخصیتی قدرتمند که راه های جهان را جهت دستیابی به اهداف کلیدی کنترل میکند.

  • نقاط نیرو: دانش همه چیز ، اقتدار و قدرت مطلق ، نظم و همچنین انضباط
  • نقاط ضعف: فساد پذیری ، خودستایی
  • نمونه های کهن الگو جادوگر: پروسپرو (طوفان) ، گاندالف (ارباب حلقه ها) ، مورفئوس (ماتریکس) ، دارت ویدر (جنگ ستارگان)

قانون شکن

شورشی ای که به خواسته های جامعه پایبند نخواهد بود.

  • نقاط نیرو: فکر کردن و اندیشیدن مستقل و همچنین تقوا
  • نقاط ضعف: خود درگیر ، بالقوه مجرم
  • نمونه های کهن الگو قانون شکن: هان سولو (جنگ ستارگان) ، دین موریارتی (در جاده) ، هامبرت هامبرت (لولیتا) ، بتمن (شوالیه تاریکی)

کاشف

شخصیتی که به روش طبیعی جهت عبور از مرزهای وضع موجود و همچنین کشف ناشناخته ها هدایت حرت میکند.

  • نقاط نیرو: کنجکاو ، خود محرک
  • نقاط ضعف: بی قرار ، غیرقابل اتکا ، دائما ناراضی
  • نمونه های کهن الگو کاشف: ادیسه (ادیسه) ، بهشت سال شمسی (در جاده) ، هاکلبری فین (ماجراهای هاکلبری فین) ، شرلوک هولمز (شرلوک هلمز)

دانا

شخصیتی خردمند و همچنین با دانش جهت افرادی که پرس و همچنین جو می کنند. چهره مادر یا مربی اغلب بر اساس آن کهن الگو می باشد.

  • نقاط نیرو: خرد ، تجربه ، بصیرت
  • نقاط ضعف: محتاط ، مردد در عمل
  • حکمای معروف: آتنا (ادیسه) ، اوبی وان کنوبی (جنگ ستارگان) ، هانیبال لکتر (سکوت بره ها) ، اوراکل (ماتریکس)

معصوم

شخصیتی خالص از نظر اخلاقی ، غالباً کودک ، که اهدافش خوب می باشد.

  • نقاط نیرو: اخلاق ، مهربانی ، اخلاص
  • نقاط ضعف: آسیب پذیر ، ساده لوح ، به ندرت ماهر
  • نمونه های کهن الگو معصوم : تیم کوچک (کارول کریسمس) ، لنی اسمال (موش و همچنین مرد) ، سیو سیو سان (مادام پروانه) ، بابا جن (جن)

خالق

یک بیننده با ناظر که در حین روایت ، هنر یا ساختارهایی را خلق می کند.

  • نقاط نیرو: خلاقیت ، اراده ، نظر راسخ
  • نقاط ضعف: درگیری فردی یا شخصی ، تک اندیشی ، فقدان تجربه و مهارت بالا های عملی
  • نمونه های کهن الگو خالق: زئوس (ایلیاد) ، دکتر امت براون (بازگشت به بعدی) ، دکتر مورو (جزیره دکتر مورو) ، دکتر ویکتور فرانکنشتاین (فرانکنشتاین)

قانونمند

شخصیتی با اقتدار و قدرت قوانین و قانونی یا احساسی نسبت به دیگران.

  • نقاط نیرو: اقتدار و قدرت مطلق ، اوضاع ، منابع
  • نقاط ضعف: سردی ، از بین رفتن دیگران توسط دیگران ، برایش قابل قبول می باشد
  • نمونه های کهن الگوها قانونمند: کرون (ادیپ رکس) ، شاه لیر (پادشاه لیر) ، عمه سالی (ماجراهای هاکلبری فین) ، تونی سوپران( سوپرانوز)

مراقب

شخصیتی که به روش مداوم از دیگران حمایت می کند و همچنین از طرف آنها فداکاری می کند.

  • نقاط نیرو: شریف ، ایثارگر ، وفادار
  • نقاط ضعف: فاقد جاه طلبی فردی یا شخصی یا رهبری می باشد
  • نمونه هایی کهن الگو مراقب: دالی اوبولونسکی (آنا کارنینا) ، کالپورنیا (جهت کشتن مرغ مسخره) ، سامول تارلی (سریال بازی تاج و همچنین تخت) ، مری پاپینز (مری پاپینز)

انسان عادی

شخصیتی قابل تکرار که از زندگی روزمره و همچنین تکراری قابل تشخیص می باشد.

  • نقاط نیرو: متعادل ، صادق ، قابل برقراری ارتباط
  • نقاط ضعف: فاقد اقتدار و قدرت خاص ، آمادگی جهت هر پیش آمدی
  • نمونه های کهن الگو عادی بودن: بیلبو بگینز (هابیت) ، لئوپولد بلوم (اولیس) ، لسلی ناوپ (پارکها و همچنین تفریحات) ، وینستون اسمیت (۱۹۸۴)

مزاح کننده

یک شخصیت جذاب و جالب و خنده دار یا حقه باز که کمدین می باشد، ولی باید توجه داشت همچنین می تواند حقایق مهمی را گفتن کند.

  • نقاط نیرو: جذاب و جالب و خنده دار ، خلع سلاح کننده ، بصیر
  • نقاط ضعف: می تواند ناخوشایند و همچنین سطحی باشد
  • مثالهای کهن الگو مزاح کننده: سر جان فالستاف (هنری پنجم)، شاه لیر (شاه لیر)، فرانک و همچنین استله کاستانزا (ساینفیلد)، R2D2 و همچنین C-3PO (جنگ ستارگان)

آن ۱۲ کهن الگو ، هرکدام با ویژگی های کاملاً مشخص ، کتاب ها ، شعرها ، فیلم دیدنی و جذاب ها و همچنین دیدن کردن و نمایش های را پر کرده اند و همچنین دقیقا جهت گفتن شخصیت برند و همچنین داستان برند نیز بکار گرفته میشوند.

 

مشاور برندینگ

 مباحث و مطالب آن وبسایت و مرکز خبرهای جدید شامل حمایت از حق مؤلف و همچنین مترجم می باشد و همچنین هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قوانین و قانونی دارد.

نوشته ۱۲ کهن الگو برند Brand Archetypes اولین بار در شرکت مشاوره مدیریت IranMCT. پدیدار شد.

منبع
بهترین آموزش ها در باره بازاریابی : ۱۲ کهن الگو برند Brand Archetypes

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چهار گام تشکیل تیم بازاریابی ویدئویی

چهار گام تشکیل تیم بازاریابی ویدئویی تشکیل تیم بازاریابی ویدئویی امروز ، ساخت ویدئو جهت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال پیامک بلک لیست