چهارشنبه , تیر ۱۸ ۱۳۹۹
خانه / بازاريابي / ۴ بعد سیر تکامل برند و همچنین برندینگ

۴ بعد سیر تکامل برند و همچنین برندینگ

۴ بعد سیر تکامل برند و همچنین برندینگ

سیر تکامل برند و همچنین برندینگ

در حالی که بعضی از اصول هرگز تغییر نمی کنند ، درک سیر تکامل و همچنین تحول برند و همچنین برندینگ در طول سالها از نظر بازاریابان و همچنین مخاطبانشان مهم می باشد.

سیر تکامل برند و همچنین برندینگ را میتوان به ۴ دوره تقسیم نمود :

  1. برند به عنوان شیء

  2. برند به عنوان ایده

  3. برند به عنوان تجربه

  4. برند به عنوان ارتباط و رابطه

سیر تکامل برند برندینگ 4 بعد سیر تکامل برند و همچنین برندینگ

یک مدیر حرفه ای بایستی و حتما به صورت خستگی ناپذیر جهت ساخته یا ایجاد یک تجربه برند دوست داشتنی و جذاب بین مخاطبان خود و همچنین برند خود تلاش نماید ، آن سیر تکامل برند و همچنین برندینگ در ذهن مخاطب صورت میپذیرد.

سیر تکاملی برند و همچنین برندینگ ۴ بعد ( ۴ لایه ) دارد. آن سیر تکاملی جهت هر برندی بایستی و حتما وجود داشته باشد.

سیر تکامل برند و همچنین برندینگ : برند به عنوان شیء

تاریخچه برند به هزاران سال شمسی قبل بر میگردد ، هنگامی که مالکان دام ها جهت علامت گذاری دام خود از داغ گذاری بهره بری و استفاده میکردند.

به معنای واقعی برند را روی دامها درج میکردند. آن آن هم دوره ، برند به عنوان بخشی از یک کالا محسوب میشود .

در آن دوره ، برند بسته ای از نمادها و همچنین تصاویر یک شرکت یا محصول می باشد. آن بدان معناست برند در آن دوره در ساده ترین شکل خود مدنظر می باشد

ساده ترین نوع برندینگ

  • یک شرکت
  • یک لوگو یا نماد
  • یک محصول

فکر کردن و اندیشیدن در پشت آن دوره و همچنین آن بعد از برندینگ آن هم می باشد که به سادگی با داشتن یک نام تجاری و همچنین با به رسمیت شناخته شدن لوگو، مصرف کنندگان میتوانند یک محصول یا شرکت را از غیره ای تشخیص میدهند.

آگاهی از برند اقدام خرید سیر تکامل برند برندینگ 4 بعد سیر تکامل برند و همچنین برندینگ

پس ابتدا آگاهی و همچنین سپس  اقدام به خرید از سوی مشتری انجام میشود.

در دوران ابتدایی و اولیه بازاریابی و همچنین تبلیغات، کافی بود که به سادگی نام یا محصول شناخته می شود. تبلیغات انبوه، فروش انبوه را ساخته یا ایجاد میکرد.

ولی باید توجه داشت امروز، آن اجزای بنیادی در خصوص برند همچنان خیلی زیاد مهم و همچنین حیاتی خواهند بود. شرکت بدون لوگو، یا محصول بدون نام در بازار وارد نمیشود و همچنین یا جهت بلندمدت باقی نمی ماند.

ولی باید توجه داشت با گذشت زمان، برندها به رشد بیشتری مستلزم و نیاز دارند و همچنین آن سطح جهت آنها کافی نیست.

سیر تکامل برند و همچنین برندینگ : برند به عنوان ایده

به روش کلی ، برند به چیزی بیش از یک شیء مستلزم و نیاز دارد. در آن مرحله ( لایه یا بعد جدید) ، تنها و فقط کافی نیست که یک لوگو قابل تشخیص داشته باشید و همچنین یا محصولی که در فروشگاه ها موجود باشد.

برندها اکنون بایستی و حتما جهت جذب ذهن ها رقابت کنند ، یا همانطور که ویل برنز در مقاله خود در فوربز می گوید: “برندبنگ چیزی می باشد که بعد از گذراندن زمان و همچنین تعامل با شرکت جهت اشخاص رخ می افتد.”

آگاهی از برند درک اقدام خرید سیر تکامل برند برندینگ 4 بعد سیر تکامل برند و همچنین برندینگ

هنوز هم مهم می باشد که یک برند فراتر از یک نام و همچنین نشان انتزاعی در ذهن شهروندان و مردم شهر وجود داشته باشد.

به عنوان مثال ، در صورتی که به صورت سطحی به برند اپل نگاهی بی اندازیم ، نام اپل ، استارباکس یا مک دونالد چه کاری انجام میدهد ؟

حتی لوگو اپل ارتباطی با کامیپوتر (یا تلفن) ، لوگوی استارباکس با قهوه یا لوگوی مک دونالد با همبرگر ندارند.

بنابراین سوال مهم آن می باشد که چگونه برندها توانسته اند خود را به مغز مخاطبان خویش فرو کنند و همچنین به آن هم بچسبند ؟

یک راه آن می باشد که برند را بیش از یک ایده ساده در نظر بگیرید، و همچنین آن ارتباط را در حد ارتباط ساده بین یک لوگو و همچنین یک محصول ، در نظر نگیریم.

در آن حالت یک لایه یا بعد به برند اضافه میشود. پس ابتدا آگاهی ، سپس درک ، در نهایت اقدام به خرید از سوی مشتری انجام میشود.

از آنجا که مصرف کننده و همچنین بازاریابان رشد کرده و همچنین پیچیده تر شده اند ، شناخته شدن برند دیگر کافی نیست.

شرکت ها و همچنین محصولات بایستی و حتما ادعایی دوست داشتنی و همچنین تخیلی بر اساس آنچه مخاطبانشان دوست دارند ، گفتن نمایند که به عنوان یک “ایده” مطرح می شود.

به عنوان مثال فرض نماید که به کشوری سفر نموده اید و همچنین با لوگوی مک دونالد مواجه شده اید، “کمان های طلایی” در لوگوی مک دونالد ، ایده ای به ذهن تو خطور مینماید.

البته جهت دوستانی که به تا حال به مک دونالد تشریف نبرده اند ، کمی درک آن قسمت شاید سخت باشد . البته اصلا محصولی چندان سالمی هم نیست. برندها و همچنین لوگوهای ایرانی به مقدار و اندازه ای ضعیف خواهند بود که مثال ایرانی به ذهنم نرسید.

شاید آن کمان تو را به یاد همبرگرد دوبل ، یا سیب زمینی سرخ کرده یا یک نوشابه پهناور و بزرگ بی اندازد. ولی باید توجه داشت هرچه هست ، (و همچنین هر چه احساس تو نسبت به محصولات مک دونالد باشد) ، آن هم “M” زرد بیش از یک رنگ زرد یا یک لوگوتایپ قرمز می باشد.

یا آن هم استارباکس. یک برند تجاری موفق می باشد که یک پری دریایی که هر فردی با دیدن آن هم مقدار و اندازه و میزان قهوه خونش ناگهان می افتد و همچنین احساس تشنگی مینماید. ولی باید توجه داشت آن هم لوگو به تنهایی میتواند آن اثر را در ذهن فرد ساخته یا ایجاد نماید.

آنها موفق شده اند مصرف کنندگان را مجبور کنند تا هنگام و زمانی که برند خود را می بینند یا می شنوند ، ایده ای به ذهنشان خطور نماید. در ادبیات مدیریت برند ما با آن ایده ” تداعیات برند ” مینامیم.

سیر تکامل برند و همچنین برندینگ : برند به عنوان تجربه

با افزایش رقابت و همچنین ترجیح مصرف کننده جهت محصولات و همچنین سرویس ها و خدمات متناسب تر ، برندها مجبور شدند خود را فراتر از یک ایده متمایز کنند. برندها مستلزم و نیاز داشتند که خود را در لحظات کلیدی زندگی مصرف کننده قرار دهند و همچنین بخشی از تجربه ما شوند.

بگذارید برگردیم به برند اپل ، تجربه برند اپل در تمام مسیر از فروش ابتدایی و اولیه (چه در یکی از فروشگاه اپل و همچنین چه آنلاین) ، از طریق بسته بندی ای که جهت اولین بار توسط مصرف کننده باز میشود، تا تنظیمات ابتدایی و اولیه نرم افزاری تا بهره بری و استفاده هر روز خدا از آن برند ، همه و همچنین همه راحتی را به دنبال دارد.

در صورتی که هم مشکلی دارید ، به راحتی می توانید جهت پرسیدن سؤال به فروشگاه اپل رفت و آمد و مراجعه نمایید.

حتی تبلیغات اخیر اپل بیش از آنچه که در مورد ویژگی های منحصربه فرد محصول باشند، اکثرا و بیشتر روی تجربه برن بهره بری و استفاده از محصولات تمرکز دارد.

در حالی که آنها اغلب یک ویژگی را به دیدن کردن و نمایش می گذارند ، محتوای تبلیغات آنها اکثرا و بیشتر مرتبط به فردی یا شخصی می باشد که در هنگام بهره بری و استفاده از محصول اپل ، تجربه ای کسب می نماید ، به جای آنکه از محصول خود بهره بری و استفاده کند.

بنابراین تجربه برند Brand Experience  خیلی زیاد حائز اهمیت می باشد.

در آن حالت یک لایه یا بعد به برند اضافه میشود.

آگاهی از برند درک تعامل اقدام خرید سیر تکامل برند برندینگ 4 بعد سیر تکامل برند و همچنین برندینگ

پس ابتدا آگاهی ، سپس درک ، بعد از آن هم حس تعامل و همچنین در نهایت اقدام به خرید از سوی مشتری انجام میشود.

به تازگی ، برندها به دنبال بهره بری و استفاده از تجربه جهت حذف درهم ریختگی برنامه جذاب و جالب و خوب های بازاریابی و همچنین فروش خواهند بود، که باعث عمیق تر شدن وابستگی و همچنین پیوند مشتری با برند میشود.

برند به مثابه تجربه آن ایده را تقویت میکند که شاید مشتری ، به تعامل (حس پیوند) با شرکت از طریق یک کانال رسانه نرسد ( آنلاین ، تلویزیون ) و همچنین یا حتی روی یک دستگاه خاص .

در واقعیت و حقیقت، مصرف کنندگان از طریق تجهیزات ارتباطی متغایر و متفاوت در آن هم واحد با برند در ارتباط خواهند بود.

مثلا گوشی اپل ، لب تاپ اپل ، تب لت اپل …

جهت همین یک استراتژی چند کاناله جهت برندها خیلی زیاد ضروری می باشد.

سیر تکامل برند و همچنین برندینگ : برند به عنوان ارتباط و رابطه

هرچه برندها اکثرا و بیشتر و همچنین اکثرا و بیشتر رویکرد تجربه را پذیرفته اند ، واضح تر شده می باشد که یک لحظه جهت تقویت وفاداری به برند کافی نیست.

آن ما را به مرحله فعلی تکامل برند می برد: برند به عنوان ارتباط و رابطه.

آن بعد یا لایه جدیدی جهت برند می باشد .

Mark Bonchek و همچنین Cara France در مقاله خود در مجله کسب و همچنین کار هاروارد از آن موضوع بهره بری و استفاده نمودند:

جهت شروع ، به روابطی که امروزه شهروندان و مردم شهر با برند تو دارند فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کنید.

پاسخ خود را به عنوان نقش های فرهنگی و اجتماعی دسته بندی نمایید. به عنوان مثال ، در صورتی که ارائه دهنده سرویس ها و خدمات درمانی هستید ، احتمالاً بر اساس پزشک / بیمار ارتباط و رابطه تجاری خود را دسته بندی مینمایید.

حال در مورد انواع دیگر روابط خارج از حوزه شغلی خود فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن کنید.

به عنوان مثال ، در مراقبت های بهداشتی جنبه های معلم / دانش آموز (جهت آموزش) ، مربی / ورزشکار (جهت ساخته یا ایجاد انگیزه) ، یا راهنمایی / مسافر (جهت مسافرت) وجود دارد.

حتماً نقش هایی را که متقارن خواهند بود در نظر بگیرید ، مانند دوست / دوست ، همسایه / همسایه یا همکار / سازنده.

اکنون که تقریباً هر برند در رسانه های فرهنگی و اجتماعی می باشد و همچنین نوعی حضور تعاملی دارد ، کافی نیست که به سادگی در دسترس باشد و همچنین امکان جستجو و همچنین پیدا کردن و یافتن آن هم محیا باشد. همچنین داشتن یک تجربه یکجانبه با مشتری کافی نیست.

جهت ساخته یا ایجاد ارزش واقعی دراز مدت با مشتری ، بایستی و حتما نوع ارتباط و رابطه مورد نظر خود را با مخاطبان خود در نظر بگیرید و همچنین آن هم را پایه گذاری نمایید.

آن یک رویکرد جامع به تجربه مشتری می باشد که فراتر از کانال ها، دستگاه ها یا رویدادها می باشد.

با نیت و اراده ساخته یا ایجاد یک ارتباط و رابطه طولانی مدت با ارزش ، به جای کوتاه مدت ، برند تو جان جدید و تو و تازه ای خواهد گرفت و همچنین یک استراتژی منسجم چند کانال حتی اهمیت خود اکثرا و بیشتر نشان میدهد.

دو فاز وجود دارد :

  • تجربه ابتدایی و اولیه مشتری :

آگاهی برند – درک برند – تعامل با برند – اقدام به خرید

  • تجربه برند مدت مشتری:

دور (تعامل با برند – اقدام به خرید) دائما تکرار میشود.

برند برندسازی برندینگ 4 بعد سیر تکامل برند و همچنین برندینگ

به خاطر داشته باشید که ممکن می باشد مشتریان تو دائما آماده خرید نباشند ، ولی باید توجه داشت با مشغول نگه ذهن داشتن آنها ، در صورت آمادگی، آماده خرید از تو خواهند بود.

درک آن نقطه نیز حائز اهمیت می باشد که ، گرچه مشتری ممکن می باشد وفادار باشد ، ممکن می باشد دائما در روحیه “خرید” نباشد.

بازاریابان هوشمند آموخته اند که چگونه مشتریان را تغذیه روحی و همچنین ذهنی نمایند و همچنین آنها را در حالت تعامل نگه دارند ، حتی در صورتی که دائما آماده اقدام نباشند.

آن اوضاع درگیری ذهنی همچنین به آن معنی می باشد که آنها برند آنان در اولویت انتخاب شدن قرار خواهند گرفت تا زمانی فرا رسید که موقع خرید یا معرفی برند به دیگران باشد.

تبلیغات دهان به دهان از سوی مشتریان درگیر بالایی ساخته یا ایجاد مینماید.

تفاوت خیلی زیاد بسیاری بین برندهایی می باشد که میتوانند با آنهایی که نمیتوانند مشتری وفاداری و همچنین معرف ساخته یا ایجاد نمایند.

 

پس نتیجه آن می شود که گیری

نقطه مهمی که بایستی و حتما از موارد بالا به آن هم توجه داشت آن می باشد که برندها از یک برند ساده به یک تجربه و همچنین شیوه زندگی تغییر پیدا کردن شده اند.کدام برند ایرانی چنین خصوصیتی دارد ؟

اینگونه نیست که برندها در آخرین مرحله سیر تکامل برند و همچنین برندینگ ، ناگهان از همه چیز دست کشیده و همچنین به مرحله ارتباط و رابطه نرسیده اند.

بلکه بسیاری جهت آن هم یا آماده نیستند یا برنامه جذاب و جالب و خوب ای ندارند.

هنگام و زمانی که با مشتریان خود ارتباط و رابطه ای محکم برقرار می کنید ، ناگزیر یک پیوند عمیق تر و همچنین چند جانبه ساخته یا ایجاد خواهید نمود که فراتر از یک محصول ، یک ایده و همچنین یک تجربه می باشد. امروز صحبت از چگونگی شروع ارتباط و رابطه با مشتری می باشد.

برندسازی

مباحث و مطالب آن وبسایت و مرکز خبرهای جدید شامل حمایت از حق مؤلف و همچنین مترجم می باشد و همچنین هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قوانین و قانونی دارد.

نوشته ۴ بعد سیر تکامل برند و همچنین برندینگ اولین بار در شرکت مشاوره مدیریت IranMCT. پدیدار شد.

%name 4 بعد سیر تکامل برند و همچنین برندینگ
منبع
تازه ترین و جدیدترین آموزش ها در باره بازاریابی : ۴ بعد سیر تکامل برند و همچنین برندینگ

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

چرا طرح های توجیهی نمی توانند سرمایه گذار جذب نمایند ؟

چرا طرح های توجیهی نمی توانند سرمایه گذار جذب نمایند ؟ چرا طرح های توجیهی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارسال پیامک بلک لیست